Vi flyver direkte fra København til Kinas hovedstad Beijing.
Dag 1
Afrejse fra Danmark
Vi flyver direkte fra København til Kinas hovedstad Beijing.
Vores fly lander i Beijings lufthavn, og efter de obligatoriske indrejseformaliteter kaster vi os straks ud i dagens program.
Første stop er et besøg ved Himlens Tempel. Det cirkelrunde tempel med sit skinnende blå tag står højt hævet på en terrasse af marmor og udstråler en fuldendt harmoni. Det var uden tvivl den helt rigtige beliggenhed, når kejseren skulle ofre til himlens guder.
Vi nyder de sandwicher, som vores lokalguide har medbragt, inden turen går mod vores hotel, hvor der bliver tid til at slappe af, inden vi om aftenen mødes til vores første middag sammen.
Dag 2
Ankomst Beijing. Himlens tempel og velkomstmiddag
Vores fly lander i Beijings lufthavn, og efter de obligatoriske indrejseformaliteter kaster vi os straks ud i dagens program.
Første stop er et besøg ved Himlens Tempel. Det cirkelrunde tempel med sit skinnende blå tag står højt hævet på en terrasse af marmor og udstråler en fuldendt harmoni. Det var uden tvivl den helt rigtige beliggenhed, når kejseren skulle ofre til himlens guder.
Vi nyder de sandwicher, som vores lokalguide har medbragt, inden turen går mod vores hotel, hvor der bliver tid til at slappe af, inden vi om aftenen mødes til vores første middag sammen.
Efter en god morgenmad tager vi straks hul på vores spændende udflugtsprogram.
Første stop er Den Himmelske Freds Plads, som er Beijings hjerte. Pladsen har ofte været midtpunkt i Kinas historie. Her har dynastiernes kejsere gennem århundreder bekendtgjort deres dekreter over for den kinesiske befolkning, og det var ligeledes her Mao Zedong i 1949 proklamerede Folkerepublikken Kina. Med kinesernes vanlige sans for at trække tråde tilbage til fortiden var det også her, at Mao i 1976 blev stedt til hvile i et kæmpe mausoleum. De mange bygninger på og omkring pladsen, gamle såvel som nye, udstråler tydeligt budskabet om uindskrænket magt.
Hvis der er tid, skal vi også ind og hilse på Kinas kommunistiske landsfader, Mao Zedong, der ligger balsameret og til skue i sin glaskiste i et stort mausoleum midt på pladsen. Vi er ikke de eneste besøgende; fra hele Kina strømmer folk til for at få et glimt af ”den store befrier”, der smed det sidste kejserdynasti på porten og grundlagde Den Kinesiske Folkerepublik. At han i stedet selv endte som det 20. århundredes kejser, synes kineserne at have fortrængt eller i hvert fald tilgivet ham.
Fra Den Himmelske Freds Plads går vi gennem Den Himmelske Freds Port ind i det enorme kejserpalads, Den Forbudte By. Paladsets dybrøde mure var engang byens højeste, da der var forbud mod at bygge højere end kejserpaladset – ingen måtte kunne kigge ind til kejseren. Nu ligger paladset dog nærmest i skyggen af det voksende antal hoteller og andre skyskrabere, der skyder op rundt omkring.
Inde bag de tykke mure omgav Kinas skiftende kejsere sig med et hof af eunukker, konkubiner og tjenestepiger, og det store palads, som var beskyttet af kejserens livgarde, havde nærmest karakter af en hel lille by. Selv om Den Forbudte By i dag kun overvåges af billetkontrollører, er det stadig ikke helt let at komme indenfor. De besøgende strømmer som sagt til fra hele Kina, og trængslen er stor.
Lige nord for Den Forbudte By ligger den menneskeskabte bakketop Kulhøjen. Øverst oppe har vi en imponerende udsigt over hele Den Forbudte By.
Vi afrunder den indholdsrige dag med en god middag på en lokal restaurant.
Dag 3
Beijing. Den Himmelske Freds Plads, Den Forbudte By og Kulhøjen
Efter en god morgenmad tager vi straks hul på vores spændende udflugtsprogram.
Første stop er Den Himmelske Freds Plads, som er Beijings hjerte. Pladsen har ofte været midtpunkt i Kinas historie. Her har dynastiernes kejsere gennem århundreder bekendtgjort deres dekreter over for den kinesiske befolkning, og det var ligeledes her Mao Zedong i 1949 proklamerede Folkerepublikken Kina. Med kinesernes vanlige sans for at trække tråde tilbage til fortiden var det også her, at Mao i 1976 blev stedt til hvile i et kæmpe mausoleum. De mange bygninger på og omkring pladsen, gamle såvel som nye, udstråler tydeligt budskabet om uindskrænket magt.
Hvis der er tid, skal vi også ind og hilse på Kinas kommunistiske landsfader, Mao Zedong, der ligger balsameret og til skue i sin glaskiste i et stort mausoleum midt på pladsen. Vi er ikke de eneste besøgende; fra hele Kina strømmer folk til for at få et glimt af ”den store befrier”, der smed det sidste kejserdynasti på porten og grundlagde Den Kinesiske Folkerepublik. At han i stedet selv endte som det 20. århundredes kejser, synes kineserne at have fortrængt eller i hvert fald tilgivet ham.
Fra Den Himmelske Freds Plads går vi gennem Den Himmelske Freds Port ind i det enorme kejserpalads, Den Forbudte By. Paladsets dybrøde mure var engang byens højeste, da der var forbud mod at bygge højere end kejserpaladset – ingen måtte kunne kigge ind til kejseren. Nu ligger paladset dog nærmest i skyggen af det voksende antal hoteller og andre skyskrabere, der skyder op rundt omkring.
Inde bag de tykke mure omgav Kinas skiftende kejsere sig med et hof af eunukker, konkubiner og tjenestepiger, og det store palads, som var beskyttet af kejserens livgarde, havde nærmest karakter af en hel lille by. Selv om Den Forbudte By i dag kun overvåges af billetkontrollører, er det stadig ikke helt let at komme indenfor. De besøgende strømmer som sagt til fra hele Kina, og trængslen er stor.
Lige nord for Den Forbudte By ligger den menneskeskabte bakketop Kulhøjen. Øverst oppe har vi en imponerende udsigt over hele Den Forbudte By.
Vi afrunder den indholdsrige dag med en god middag på en lokal restaurant.
Vi forlader Beijing tidligt om morgenen og gør holdt ved en fabrik, hvor vi ser, hvordan man laver porcelæn i cloisonné-teknik. Det er et tidskrævende stykke arbejde at belægge de mange vaser og fade med kobbertråd i fantastiske mønstre. Herefter bliver de komplicerede mønstre dekoreret med overdådige farver og til sidst brændt og poleret.
Senere skal vi se Den Kinesiske Mur, og for mange går en ganske særlig drøm dermed i opfyldelse. Kinas første kejser, Qin Shi Huangdi, samlede og videreudbyggede for over 2.000 år siden Den Kinesiske Mur ud af allerede eksisterende mursystemer.
Muren har naturligvis ændret udseende gennem århundrederne. Oprindeligt var den blot en jordvold, men den endte som en rigtig befæstet mur med skydeskår og vagttårne. Muren skulle tjene som værn mod de vilde nomadestammer, der huserede nord for Kina, men den kom dog aldrig til at spille nogen større militær rolle. På andre områder var den imidlertid ganske brugbar. Ved hjælp af et system af røgsignaler kunne man hurtigt sende beskeder og advarsler fra vagttårn til vagttårn. Hvor de vigtige karavaneveje krydsede Muren, fungerede den desuden som kontrolpost.
Der bliver god tid til at klatre op i nogle af vagttårnene og opleve historiens berømte vingesus, inden vi atter vender næsen mod storbyen Beijing.
På tilbagevejen lægger vi dog først vejen forbi det nordlige Beijing, hvor Sommerpaladset ligger i naturskønne omgivelser ved bredden af den kølige Kunming-sø. Her boede kejserne i sommerhalvåret, fjernt fra byens støv og hede. Paladset har gennem tiden været hærget af utallige brande, men var så populært, at det blev genopført gang på gang. Også i dag er det en fantastisk oplevelse at vandre rundt i det fredfyldte og smukke område.
Inden vi tager afsked med hovedstaden, skal vi også nå at smage den nærmest rituelle pekingand. Det kræver mange timers forberedelse, før det sprøde andeskind og -kød kan serveres med små tynde pandekager, hoisinsovs og forårsløg.
Dag 4
Beijing. Cloisonné-fabrik, Den Kinesiske Mur, Sommerpaladset og Pekingand
Vi forlader Beijing tidligt om morgenen og gør holdt ved en fabrik, hvor vi ser, hvordan man laver porcelæn i cloisonné-teknik. Det er et tidskrævende stykke arbejde at belægge de mange vaser og fade med kobbertråd i fantastiske mønstre. Herefter bliver de komplicerede mønstre dekoreret med overdådige farver og til sidst brændt og poleret.
Senere skal vi se Den Kinesiske Mur, og for mange går en ganske særlig drøm dermed i opfyldelse. Kinas første kejser, Qin Shi Huangdi, samlede og videreudbyggede for over 2.000 år siden Den Kinesiske Mur ud af allerede eksisterende mursystemer.
Muren har naturligvis ændret udseende gennem århundrederne. Oprindeligt var den blot en jordvold, men den endte som en rigtig befæstet mur med skydeskår og vagttårne. Muren skulle tjene som værn mod de vilde nomadestammer, der huserede nord for Kina, men den kom dog aldrig til at spille nogen større militær rolle. På andre områder var den imidlertid ganske brugbar. Ved hjælp af et system af røgsignaler kunne man hurtigt sende beskeder og advarsler fra vagttårn til vagttårn. Hvor de vigtige karavaneveje krydsede Muren, fungerede den desuden som kontrolpost.
Der bliver god tid til at klatre op i nogle af vagttårnene og opleve historiens berømte vingesus, inden vi atter vender næsen mod storbyen Beijing.
På tilbagevejen lægger vi dog først vejen forbi det nordlige Beijing, hvor Sommerpaladset ligger i naturskønne omgivelser ved bredden af den kølige Kunming-sø. Her boede kejserne i sommerhalvåret, fjernt fra byens støv og hede. Paladset har gennem tiden været hærget af utallige brande, men var så populært, at det blev genopført gang på gang. Også i dag er det en fantastisk oplevelse at vandre rundt i det fredfyldte og smukke område.
Inden vi tager afsked med hovedstaden, skal vi også nå at smage den nærmest rituelle pekingand. Det kræver mange timers forberedelse, før det sprøde andeskind og -kød kan serveres med små tynde pandekager, hoisinsovs og forårsløg.
Det er blevet tid til at tage afsked med den kinesiske hovedstad, og efter morgenmaden begiver vi os mod byens imponerende banegård, hvor vores hurtigtog til Shanghai venter.
Tognettet i Kina er blevet voldsomt udbygget i løbet af de sidste mange år og er i dag den mest benyttede transportform i landet. Det er også verdens mest udbredte højhastighedsnet med mere end 40.000 km spor. Frem til 2035 er der desuden planlagt massive investeringer i netværket, således at alle millionbyer i landet vil have adgang til højhastighedstog og netværket udvides til 70.000 km
Togene kan køre med hastigheder op til 350 km/t (gennemsnit dog omkring 200km/t), og er alle udstyret med standardfaciliteter som Wi-fi, stik til opladning, og personlige læselamper. Togene har desuden nye, funktionelle toiletter samt i de flestes tilfælde en restaurantvogn.
Vi tilbagelægger de næsten 1.300 km på lige omkring fem timer og ankommer friske og med godt mod i Shanghai. Efter at have indlogeret os på vores hotel er det tid til at kigge nærmere på lokalområdet.
Om aftenen skal vi efter aftensmaden opleve Shanghai by night. Shanghai betyder direkte oversat "ved havet", og det er derfor nærliggende at se byen fra søsiden. Shanghai er strategisk beliggende ved udmundingen af Yangtze-floden i Det Østkinesiske Hav. Dette gør Shanghai til en af de vigtigste og største havnebyer i verden. Vi sejler en tur på Huangpu-floden og i Shanghais havneområde, inden vi trætte returnerer til vores hotel.
Dag 5
Beijing – Shanghai. Hurtigtog til Shanghai og sejlads på Huangpu-floden
Det er blevet tid til at tage afsked med den kinesiske hovedstad, og efter morgenmaden begiver vi os mod byens imponerende banegård, hvor vores hurtigtog til Shanghai venter.
Tognettet i Kina er blevet voldsomt udbygget i løbet af de sidste mange år og er i dag den mest benyttede transportform i landet. Det er også verdens mest udbredte højhastighedsnet med mere end 40.000 km spor. Frem til 2035 er der desuden planlagt massive investeringer i netværket, således at alle millionbyer i landet vil have adgang til højhastighedstog og netværket udvides til 70.000 km
Togene kan køre med hastigheder op til 350 km/t (gennemsnit dog omkring 200km/t), og er alle udstyret med standardfaciliteter som Wi-fi, stik til opladning, og personlige læselamper. Togene har desuden nye, funktionelle toiletter samt i de flestes tilfælde en restaurantvogn.
Vi tilbagelægger de næsten 1.300 km på lige omkring fem timer og ankommer friske og med godt mod i Shanghai. Efter at have indlogeret os på vores hotel er det tid til at kigge nærmere på lokalområdet.
Om aftenen skal vi efter aftensmaden opleve Shanghai by night. Shanghai betyder direkte oversat "ved havet", og det er derfor nærliggende at se byen fra søsiden. Shanghai er strategisk beliggende ved udmundingen af Yangtze-floden i Det Østkinesiske Hav. Dette gør Shanghai til en af de vigtigste og største havnebyer i verden. Vi sejler en tur på Huangpu-floden og i Shanghais havneområde, inden vi trætte returnerer til vores hotel.
Efter morgenmaden begiver vi os ud i den pulserende storby. Shanghai er med næsten 15 millioner indbyggere både Kinas største og tættest befolkede by. Indtil 1949 blev byen regeret af vesterlændinge og japanere. Derefter overtog de kinesiske kommunister magten, og de mange udlændinge blev ligesom byens rige kinesere smidt ud. I dag er kapitalen for alvor på vej tilbage til byen. Noget, bystyret i Shanghai tilskynder til fulde. Kommunistisk eller ej – byen skal igen være Asiens økonomiske metropol. I dagens har Shanghai Kinas største varehuse og mest moderne industrier. Her møder vi det nye Kina!
Hvis vejret er klart, starter vi med en tur i Pudong-kvarteret. Dette nye finans- og handelscentrum har en del af æren for, at Shanghai på under 10 år er vokset til en millionby med intentioner om at nå Hongkongs niveau. Vi skal op på 88. etage i Jin Mao-bygningen, verdens tredjehøjeste bygning. Herfra kan man virkelig se, hvorfor Shanghai kaldes en metropol.
Vi fortsætter om på Huangpu-flodens modsatte bred, hvor vi finder byens mest berømte gade, The Bund. I 1920-30’erne blev The Bund at sammenlignet med Wall Street i New York. Bygningerne er alle af engelsk herkomst og minder mest af alt om de flotte bygninger i London. Gaden var centrum i den internationale koncession i begyndelsen af det 20. århundrede, og i dag er den blevet et symbol på Shanghais stolte handelshistorie. Her kan man både følge livet på floden og på gaden på den brede promenade.
Byen har nogle af de bedste markeder i Kina, og vi sætter kursen mod Shanghais gamle bydel, hvor vi besøger Yuyuan-basaren. Basaren og dens berømte tehus ligger i det gamle kinesiske område, som før 1949 var det eneste sted i Shanghai under kinesisk administration og lovgivning. Senere besøger vi et marked, hvor der er mulighed for blandt andet at købe tøj og silke.
Vi slutter dagen af med middag på en lokal restaurant.
Dag 6
Shanghai. Jin Mao-bygningen, Yuyuan-basaren og The Bund
Efter morgenmaden begiver vi os ud i den pulserende storby. Shanghai er med næsten 15 millioner indbyggere både Kinas største og tættest befolkede by. Indtil 1949 blev byen regeret af vesterlændinge og japanere. Derefter overtog de kinesiske kommunister magten, og de mange udlændinge blev ligesom byens rige kinesere smidt ud. I dag er kapitalen for alvor på vej tilbage til byen. Noget, bystyret i Shanghai tilskynder til fulde. Kommunistisk eller ej – byen skal igen være Asiens økonomiske metropol. I dagens har Shanghai Kinas største varehuse og mest moderne industrier. Her møder vi det nye Kina!
Hvis vejret er klart, starter vi med en tur i Pudong-kvarteret. Dette nye finans- og handelscentrum har en del af æren for, at Shanghai på under 10 år er vokset til en millionby med intentioner om at nå Hongkongs niveau. Vi skal op på 88. etage i Jin Mao-bygningen, verdens tredjehøjeste bygning. Herfra kan man virkelig se, hvorfor Shanghai kaldes en metropol.
Vi fortsætter om på Huangpu-flodens modsatte bred, hvor vi finder byens mest berømte gade, The Bund. I 1920-30’erne blev The Bund at sammenlignet med Wall Street i New York. Bygningerne er alle af engelsk herkomst og minder mest af alt om de flotte bygninger i London. Gaden var centrum i den internationale koncession i begyndelsen af det 20. århundrede, og i dag er den blevet et symbol på Shanghais stolte handelshistorie. Her kan man både følge livet på floden og på gaden på den brede promenade.
Byen har nogle af de bedste markeder i Kina, og vi sætter kursen mod Shanghais gamle bydel, hvor vi besøger Yuyuan-basaren. Basaren og dens berømte tehus ligger i det gamle kinesiske område, som før 1949 var det eneste sted i Shanghai under kinesisk administration og lovgivning. Senere besøger vi et marked, hvor der er mulighed for blandt andet at købe tøj og silke.
Vi slutter dagen af med middag på en lokal restaurant.
I dag skal vi på udflugt ud af byen. Vi forlader Shanghai om morgenen og kører mod den lille charmerende by Zhujiajiao. Zhujiajiao er en malerisk vandby beliggende omkring 50 kilometer fra Shanghai og også kendt som "Shanghais Venedig." Byen er nemlig fyldt med smalle kanaler, gamle stenbroer og velbevarede bygninger fra Ming- og Qing-dynastierne.
Vi starter med et besøg i en af byens mange smukke haver. Haven er ligesom mange andre haver i Yangtze-deltaet bygget som en miniatureudgave af universet.
Vandet pibler mellem smukke klippeformationer, de mange små øer er forbundet med charmerende stenbroer. Snoede stier fører til bittesmå haver med omhyggeligt trimmede planter og små fiskedamme.
Vi spiser frokost på en af de lokale restauranter, og eftermiddagen er sat af til slentretur blandt hyggelige kanaler og over de stejle, buede broer, inden vi senere vender tilbage til Shanghai.
Ved aftenstid er det blevet tid til det absolut sidst punkt på vores Shanghai-program: en middag fulgt af akrobatik i verdensklasse. Byens akrobatiktrup er verdensberømt for deres smidighed, og måske er nogle af truppens klassiske numre på aftenens program.
Dag 7
Shanghai - Zhujiajiao. Udflugt til kanalby og akrobatik show
I dag skal vi på udflugt ud af byen. Vi forlader Shanghai om morgenen og kører mod den lille charmerende by Zhujiajiao. Zhujiajiao er en malerisk vandby beliggende omkring 50 kilometer fra Shanghai og også kendt som "Shanghais Venedig." Byen er nemlig fyldt med smalle kanaler, gamle stenbroer og velbevarede bygninger fra Ming- og Qing-dynastierne.
Vi starter med et besøg i en af byens mange smukke haver. Haven er ligesom mange andre haver i Yangtze-deltaet bygget som en miniatureudgave af universet.
Vandet pibler mellem smukke klippeformationer, de mange små øer er forbundet med charmerende stenbroer. Snoede stier fører til bittesmå haver med omhyggeligt trimmede planter og små fiskedamme.
Vi spiser frokost på en af de lokale restauranter, og eftermiddagen er sat af til slentretur blandt hyggelige kanaler og over de stejle, buede broer, inden vi senere vender tilbage til Shanghai.
Ved aftenstid er det blevet tid til det absolut sidst punkt på vores Shanghai-program: en middag fulgt af akrobatik i verdensklasse. Byens akrobatiktrup er verdensberømt for deres smidighed, og måske er nogle af truppens klassiske numre på aftenens program.
Om morgenen forlader vi storbyen Shanghai til fordel for noget af den smukkeste natur, man kan finde i Kina. Med fly fortsætter vi til Guilin i det sydlige Kina og nu skal vi tilbringe de næste dage mellem ældgamle risterraser og særprægede bjergformationer.
Dagens program indledes med en udflugt til den imponerende Reed Flute hule, også kendt som "Naturens palads". Denne 240 millioner år gamle kalkstenhule er opkaldt efter de rørformede planter, der vokser ved dens indgang. Inde i hulen er de tusindvis af farverige stalaktitter og stalagmitter oplyste og i vanlig kinesisk stil har alle fået fortryllende navne såsom Crystal Palace, Dragon Pagoda, og Virgin Forest. Hulens vægge er indgraveret med mere end 70 indskrifter, der kan dateres tilbage til Tang-dynastiet.
Efter at have gået på opdagelse under jordens overflade er det blevet tid til at nyde områdets smukke natur, og vi begynder med et besøg hos en lokal producent af te. Osmanthus-te, hvor man blander lokale grønne teer med osmanthusblomster, bliver produceret flere steder i Kina, men her i området laves den absolut bedste af slagsen. Vi ser teens rejse fra blade på buske til færdigt produkt i fin indpakning. Og vi skal naturligvis også smage på de lækre sager.
Sidst på eftermiddagen checker vi ind på vores hotel og nyder en god middag sammen, inden det er tid til at krybe til køjs.
Dag 8
Shanghai - Guilin. Fly til Guilin, hulesystemet Naturens palads og besøg i traditionelt tehus
Om morgenen forlader vi storbyen Shanghai til fordel for noget af den smukkeste natur, man kan finde i Kina. Med fly fortsætter vi til Guilin i det sydlige Kina og nu skal vi tilbringe de næste dage mellem ældgamle risterraser og særprægede bjergformationer.
Dagens program indledes med en udflugt til den imponerende Reed Flute hule, også kendt som "Naturens palads". Denne 240 millioner år gamle kalkstenhule er opkaldt efter de rørformede planter, der vokser ved dens indgang. Inde i hulen er de tusindvis af farverige stalaktitter og stalagmitter oplyste og i vanlig kinesisk stil har alle fået fortryllende navne såsom Crystal Palace, Dragon Pagoda, og Virgin Forest. Hulens vægge er indgraveret med mere end 70 indskrifter, der kan dateres tilbage til Tang-dynastiet.
Efter at have gået på opdagelse under jordens overflade er det blevet tid til at nyde områdets smukke natur, og vi begynder med et besøg hos en lokal producent af te. Osmanthus-te, hvor man blander lokale grønne teer med osmanthusblomster, bliver produceret flere steder i Kina, men her i området laves den absolut bedste af slagsen. Vi ser teens rejse fra blade på buske til færdigt produkt i fin indpakning. Og vi skal naturligvis også smage på de lækre sager.
Sidst på eftermiddagen checker vi ind på vores hotel og nyder en god middag sammen, inden det er tid til at krybe til køjs.
Dagens udflugt går til området Longji, der frit oversat betyder “Dragens rygrad”. Idet vi når frem, mødes vi af synet af de fantastiske terrasser og rismarkerne på bjergsiderne, der kan minde om en gigantisk drageryg. Det er blandt andet i dette område, zhuang- og yao-minoriteterne holder til.
Her ved Dragens rygrad spiser vi frokost på en lokal restaurant og besøger dernæst en familie fra yao-minoriteten. Et kendetegn for yao-minoriteten er kvindernes tradition med aldrig at lade håret klippe. Det gulvlange hår snos og fæstnes på toppen af hovedet, og man kunne forledes til at tro, at de alle bærer en form for hat. Under besøget hos familien får vi en demonstration af den komplicerede manøvre, det er at rede dette utrolig lange hår, og vi bliver også inviteret til en teceremoni.
Vi kører dernæst tilbage til Guilin, hvor vi spiser en god middag sammen.
Dag 9
Guilin – Longji – Guilin. Risterrasserne ved Longji og besøg hos lokal familie
Dagens udflugt går til området Longji, der frit oversat betyder “Dragens rygrad”. Idet vi når frem, mødes vi af synet af de fantastiske terrasser og rismarkerne på bjergsiderne, der kan minde om en gigantisk drageryg. Det er blandt andet i dette område, zhuang- og yao-minoriteterne holder til.
Her ved Dragens rygrad spiser vi frokost på en lokal restaurant og besøger dernæst en familie fra yao-minoriteten. Et kendetegn for yao-minoriteten er kvindernes tradition med aldrig at lade håret klippe. Det gulvlange hår snos og fæstnes på toppen af hovedet, og man kunne forledes til at tro, at de alle bærer en form for hat. Under besøget hos familien får vi en demonstration af den komplicerede manøvre, det er at rede dette utrolig lange hår, og vi bliver også inviteret til en teceremoni.
Vi kører dernæst tilbage til Guilin, hvor vi spiser en god middag sammen.
I dag skal vi ud at sejle på den romantiske Li-flod, som løber mellem Guilin og Yangshuo. Sidstnævnte er vores mål i dag, og sejlturen går gennem et betagende landskab, hvor kalkstensbjergene overalt rejser sig højt over rismarkerne og spejler sig i vandet, mens vandbøflerne køler sig i floden, vaskekoner er i gang med tøjvask ved bredderne og børn tumler i vandet. Et landskab som i umindelige tider har inspireret digtere og malere. Vi ser de frodige rismarker, eksotiske planter og fugle og bønderne, der arbejder i rismarkerne, som de har gjort det i århundreder.
Ved ankomsten til Yangshuo udforsker vi byen nærmere og besøger den hyggelige hovedgade, Vestgaden, samt nogle af de lokale markeder. Selvom Yangshuo efterhånden er blevet et yndet mål for rejsende, har den lille by bibeholdt charmen og fremstår stadig som en lille lomme i verden, hvor tiden er gået i stå.
Omgivet af bjerge og frodige rismarker kører vi på cykel rundt i det smukke landskab. Størstedelen af Kinas befolkning lever stadig af at dyrke deres små jordlodder, og ikke meget har ændret sig i løbet af de sidste 2.000 år. Det tunge arbejde i rismarkerne foregår stadig ved håndkraft med hakker og skovle.
Undervejs gør vi holdt i en landsby og får et indtryk af den store forskel mellem livet i byen og på landet. Efter en velfortjent frokost på en lokal restaurant tager vi bussen tilbage til Yangshuo, hvor resten af eftermiddagen er til fri disposition.
For de interesserede er der mulighed for at overvære det store udendørs lys- og teatershow, som hver aften opføres på Li-floden. Billetter til denne forestilling med tilhørende aftensmad er ikke inkluderet i rejsens pris, men kan bestilles på stedet gennem den danske rejseleder.
Dag 10
Guilin - Yangshuo. Sejlads, cykeltur og landsbybesøg samt mulighed for udendørs lys- og teatershow
I dag skal vi ud at sejle på den romantiske Li-flod, som løber mellem Guilin og Yangshuo. Sidstnævnte er vores mål i dag, og sejlturen går gennem et betagende landskab, hvor kalkstensbjergene overalt rejser sig højt over rismarkerne og spejler sig i vandet, mens vandbøflerne køler sig i floden, vaskekoner er i gang med tøjvask ved bredderne og børn tumler i vandet. Et landskab som i umindelige tider har inspireret digtere og malere. Vi ser de frodige rismarker, eksotiske planter og fugle og bønderne, der arbejder i rismarkerne, som de har gjort det i århundreder.
Ved ankomsten til Yangshuo udforsker vi byen nærmere og besøger den hyggelige hovedgade, Vestgaden, samt nogle af de lokale markeder. Selvom Yangshuo efterhånden er blevet et yndet mål for rejsende, har den lille by bibeholdt charmen og fremstår stadig som en lille lomme i verden, hvor tiden er gået i stå.
Omgivet af bjerge og frodige rismarker kører vi på cykel rundt i det smukke landskab. Størstedelen af Kinas befolkning lever stadig af at dyrke deres små jordlodder, og ikke meget har ændret sig i løbet af de sidste 2.000 år. Det tunge arbejde i rismarkerne foregår stadig ved håndkraft med hakker og skovle.
Undervejs gør vi holdt i en landsby og får et indtryk af den store forskel mellem livet i byen og på landet. Efter en velfortjent frokost på en lokal restaurant tager vi bussen tilbage til Yangshuo, hvor resten af eftermiddagen er til fri disposition.
For de interesserede er der mulighed for at overvære det store udendørs lys- og teatershow, som hver aften opføres på Li-floden. Billetter til denne forestilling med tilhørende aftensmad er ikke inkluderet i rejsens pris, men kan bestilles på stedet gennem den danske rejseleder.
Det er blevet tid til at tage afsked med denne skønne natur og begiver os tilbage til Guilin, hvor vores hurtigtog bringer os hurtigt frem til rejsens sidste stop, som er Hongkong.
Efter ankomstformaliteterne på stationen kører vi til vores hotel, og efter at have indlogeret os og slappet lidt af, bliver der tid til at gå på opdagelse i lokalområdet sammen med rejselederen. Aftenen er til fri disposition.
Dag 11
Yangshuo – Guilin – Hongkong. Hurtigtog til Hongkong og tid til afslapning
Det er blevet tid til at tage afsked med denne skønne natur og begiver os tilbage til Guilin, hvor vores hurtigtog bringer os hurtigt frem til rejsens sidste stop, som er Hongkong.
Efter ankomstformaliteterne på stationen kører vi til vores hotel, og efter at have indlogeret os og slappet lidt af, bliver der tid til at gå på opdagelse i lokalområdet sammen med rejselederen. Aftenen er til fri disposition.
Med sin beliggenhed lige syd for det kinesiske fastland havde den golde klippeø Hongkong – og det omkringliggende område – stor interesse for det 19. århundredes driftige handelsmænd. De så gode muligheder for at udvikle området til en sikker base for en lukrativ handel med det kinesiske rige mod nord. I 1841 blev det britiske flag hejst på øen, og senere blev en mindre del af Kinas sydspids indlemmet i den
voksende kronkoloni. Sin nuværende størrelse fik Hongkong i 1898, da briterne lejede ”De Nye Territorier” af Kina. I 1997 blev Hongkong givet tilbage til Kina.
Med sine gigantiske skyskrabere minder Hongkong ved første øjekast på mange måder om New Yorks Manhattan. Dog skal man huske, at 98 procent af den næsten seks millioner store befolkning er kinesere, hvis dagligdag består af indkøb på myldrende markeder, hårdt arbejde og trange boligforhold. Dertil kommer naturligvis en religion med utallige guder, der tilbedes i såvel hjemmet som i de røgfyldte templer. Hongkong er med andre ord både ældgammel kinesisk kultur og repræsentant for det 21. århundredes højteknologi.
Dagens udflugt indledes med den legendariske Star Ferry, hvis mindre både sejler i pendulfart imellem Kowloon på fastlandet og selve Hongkong-øen. Fra båden er der en betagende udsigt over byens ikoniske skyline og det travle havneområde. Vel ankommet til Hongkong-øen tager vi videre med bjergbanen Peak Tram. Endestationen er tæt ved toppen af det 554 meter høje Victoriabjerg. Vel oppe har vi en fabelagtig udsigt over Hongkong-øen og hele sydspidsen af det kinesiske fastland.
Efter nedstigningen fra The Peak besøger vi det historiske Man Mo Tempel, et af de ældste taoistiske templer i byen. Dette historiske tempel er dedikeret til Man Cheong, guden for litteratur, og Mo Tai, guden for krig. Templet er et vigtigt kulturelt og spirituelt sted, hvor studerende ofte kommer for at bede om held og succes i deres studier.
Byturen afsluttes med et besøg på et lokalt marked, hvor du kan opleve det ægte Hongkong med gader fulde af farverige boder, som sælger alt fra frisk frugt og grøntsager til håndværk og elektronik.
Resten af dagen og aftenen er nu til fri disposition. Rejselederen står igen til rådighed.
Dag 12
Hongkong. Byrundtur inkl. sejltur i Victoria Harbour, Victoriabjerget, Man Mo templet og lokalt marked
Med sin beliggenhed lige syd for det kinesiske fastland havde den golde klippeø Hongkong – og det omkringliggende område – stor interesse for det 19. århundredes driftige handelsmænd. De så gode muligheder for at udvikle området til en sikker base for en lukrativ handel med det kinesiske rige mod nord. I 1841 blev det britiske flag hejst på øen, og senere blev en mindre del af Kinas sydspids indlemmet i den
voksende kronkoloni. Sin nuværende størrelse fik Hongkong i 1898, da briterne lejede ”De Nye Territorier” af Kina. I 1997 blev Hongkong givet tilbage til Kina.
Med sine gigantiske skyskrabere minder Hongkong ved første øjekast på mange måder om New Yorks Manhattan. Dog skal man huske, at 98 procent af den næsten seks millioner store befolkning er kinesere, hvis dagligdag består af indkøb på myldrende markeder, hårdt arbejde og trange boligforhold. Dertil kommer naturligvis en religion med utallige guder, der tilbedes i såvel hjemmet som i de røgfyldte templer. Hongkong er med andre ord både ældgammel kinesisk kultur og repræsentant for det 21. århundredes højteknologi.
Dagens udflugt indledes med den legendariske Star Ferry, hvis mindre både sejler i pendulfart imellem Kowloon på fastlandet og selve Hongkong-øen. Fra båden er der en betagende udsigt over byens ikoniske skyline og det travle havneområde. Vel ankommet til Hongkong-øen tager vi videre med bjergbanen Peak Tram. Endestationen er tæt ved toppen af det 554 meter høje Victoriabjerg. Vel oppe har vi en fabelagtig udsigt over Hongkong-øen og hele sydspidsen af det kinesiske fastland.
Efter nedstigningen fra The Peak besøger vi det historiske Man Mo Tempel, et af de ældste taoistiske templer i byen. Dette historiske tempel er dedikeret til Man Cheong, guden for litteratur, og Mo Tai, guden for krig. Templet er et vigtigt kulturelt og spirituelt sted, hvor studerende ofte kommer for at bede om held og succes i deres studier.
Byturen afsluttes med et besøg på et lokalt marked, hvor du kan opleve det ægte Hongkong med gader fulde af farverige boder, som sælger alt fra frisk frugt og grøntsager til håndværk og elektronik.
Resten af dagen og aftenen er nu til fri disposition. Rejselederen står igen til rådighed.
Tiden i dag er afsat til eventyr på egen hånd, hvis man da ikke har mere lyst til en spændende heldagsudflugt til den tidligere portugisiske koloni Macau. (Tilkøbsudflugten er ikke inkluderet i rejsens pris og skal bestilles senest 45 dage inden afrejse).
Macau, der ligger en kort færgetur fra Hongkong, har en unik blanding af portugisisk og kinesisk påvirkning, hvilket skaber en spændende, multikulturel oplevelse. Den 18 kvadratmeter store koloni blev den 20. december 1999 en del af Folkerepublikken Kina og dermed sluttede 442 års portugisisk historie i Sydkina.
På denne udflugt skal vi fordybe os Macaus rige historie og dets påvirkning fra Portugal. Vi starter dagen med et besøg ved statuen af Kum Iam, også kendt som Guanyin. Statuen repræsenterer den buddhistiske barmhjertighedsgudinde Guanyin og står som et symbol på fred og medfølelse. Statuen er omgivet af en park, hvor der findes flere pavilloner og en have, der fungerer som det perfekte tilflugtssted for byens befolkning.
Vi fortsætter videre til Senado Square, en kæmpestor plads beliggende i det historiske centrum. Her besøger vi ruinerne af byens imponerende katedral, der nedbrændte i 1835. På det hyggelige torv foran kirken er der et leben af sydlandske dimensioner. Den gamle bydel, anerkendt som en del af UNESCOs verdensarv, er en labyrint af snævre gader fyldt med historiske bygninger, der vidner om områdets portugisiske fortid. Farverige kolonistilhuse, små cafeer, og hyggelige butikker skaber en charmerende atmosfære.
Vi skal også opleve Macaus ældste taoistiske tempel A-Ma, der ligger malerisk placeret på den sydvestlige spids af Macau-halvøen, nær Barra-bugten. Templet blev opført i 1488 under Ming-dynastiet og er dedikeret til A-Ma, havets gudinde, som beskytter fiskere og søfolk. Templet blev i 2005 optaget på UNESCO's verdensarvsliste.
Her er der afsat tid til oplevelser på egen hånd, og vi anbefaler et besøg i den hyggelige Tai Pa village, hvor et hav af små restauranter har lækre frokosttilbud. For de modige bliver der også mulighed for at besøge et af øens berømte kasinoer, inden vi sidst på eftermiddagen returnerer med samme båd, som bragte os til Macau.
Om aftenen samles vi alle sammen for at nyde turens sidste måltid i fællesskab.
Dag 13
Tid på egen hånd eller tilkøbsudflugt til Macau. Afskedsmiddag
Tiden i dag er afsat til eventyr på egen hånd, hvis man da ikke har mere lyst til en spændende heldagsudflugt til den tidligere portugisiske koloni Macau. (Tilkøbsudflugten er ikke inkluderet i rejsens pris og skal bestilles senest 45 dage inden afrejse).
Macau, der ligger en kort færgetur fra Hongkong, har en unik blanding af portugisisk og kinesisk påvirkning, hvilket skaber en spændende, multikulturel oplevelse. Den 18 kvadratmeter store koloni blev den 20. december 1999 en del af Folkerepublikken Kina og dermed sluttede 442 års portugisisk historie i Sydkina.
På denne udflugt skal vi fordybe os Macaus rige historie og dets påvirkning fra Portugal. Vi starter dagen med et besøg ved statuen af Kum Iam, også kendt som Guanyin. Statuen repræsenterer den buddhistiske barmhjertighedsgudinde Guanyin og står som et symbol på fred og medfølelse. Statuen er omgivet af en park, hvor der findes flere pavilloner og en have, der fungerer som det perfekte tilflugtssted for byens befolkning.
Vi fortsætter videre til Senado Square, en kæmpestor plads beliggende i det historiske centrum. Her besøger vi ruinerne af byens imponerende katedral, der nedbrændte i 1835. På det hyggelige torv foran kirken er der et leben af sydlandske dimensioner. Den gamle bydel, anerkendt som en del af UNESCOs verdensarv, er en labyrint af snævre gader fyldt med historiske bygninger, der vidner om områdets portugisiske fortid. Farverige kolonistilhuse, små cafeer, og hyggelige butikker skaber en charmerende atmosfære.
Vi skal også opleve Macaus ældste taoistiske tempel A-Ma, der ligger malerisk placeret på den sydvestlige spids af Macau-halvøen, nær Barra-bugten. Templet blev opført i 1488 under Ming-dynastiet og er dedikeret til A-Ma, havets gudinde, som beskytter fiskere og søfolk. Templet blev i 2005 optaget på UNESCO's verdensarvsliste.
Her er der afsat tid til oplevelser på egen hånd, og vi anbefaler et besøg i den hyggelige Tai Pa village, hvor et hav af små restauranter har lækre frokosttilbud. For de modige bliver der også mulighed for at besøge et af øens berømte kasinoer, inden vi sidst på eftermiddagen returnerer med samme båd, som bragte os til Macau.
Om aftenen samles vi alle sammen for at nyde turens sidste måltid i fællesskab.
Efter morgenmad begiver vi os mod lufthavnen, hvor vores fly står parat til at fragte os sikkert hjem efter en spændende tur rundt i Riget i midten.
Dag 14
Hjemrejse
Efter morgenmad begiver vi os mod lufthavnen, hvor vores fly står parat til at fragte os sikkert hjem efter en spændende tur rundt i Riget i midten.
På denne rejse benytter vi os af Kinas voksende net af højhastighedstog på de fleste af rundrejsens længere strækninger. Tognettet i Kina er blevet voldsomt udbygget i løbet af de sidste mange år og er idag den mest benyttede transportform i landet og verdens mest udbredte højhastighedsnet med mere end 40.000 km spor.
Togene har en gennemsnitshastighed på 200 km/t eller mere og kan derfor skære en betragtelig del af transporttiden. Derudover er togene nye og med komfortable sæder, så rejsetiden også bliver behagelig.
På dag 13 er der mulighed for at deltage på en tilkøbsudflugt til den tidligere portugisiske koloni Macau.
Vi sejler med hurtigbåd fra Hong Kong og skal på denne udflugt fordybe os i Macaus rige historie og den portugisiske påvirkning. Vi starter dagen med et besøg ved øens største budhistiske statue Kum Lam, hvorefter vi fortsætter mod den gamle bydel, hvor vi skal slentre på den imponerende Senado plads, høre historien om den nedbrændte katedral, samt gå på opdagelse i de snævre gader fyldt med historiske bygninger.
Vi skal også opleve Macaus ældste taoistiske temple A-Ma, der ligger malerisk placeret på den sydvestlige spids af Macau-halvøen, nær Barra-bugten. Templet blev opført i 1488 under Ming-dynastiet og er dedikeret til A-Ma, havets gudinde, som beskytter fiskere og søfolk. Templet blev i 2005 optaget på UNESCO's verdensarvsliste.
Undervejs er der indlagt tid til at nyde en dejlig frokost i området omkring Tai Pa, der lokker med masser af små hyggelige restauranter. For de modige bliver der også mulighed for at besøge et af øens berømte casinoer. Vi returnerer sidst på eftermiddagen med samme båd, som bragte os til Macau.
Prisen inkluderer:
På dag 13 er der mulighed for at deltage på en tilkøbsudflugt til den tidligere portugisiske koloni Macau.
Vi sejler med hurtigbåd fra Hong Kong og skal på denne udflugt fordybe os i Macaus rige historie og den portugisiske påvirkning. Vi starter dagen med et besøg ved øens største budhistiske statue Kum Lam, hvorefter vi fortsætter mod den gamle bydel, hvor vi skal slentre på den imponerende Senado plads, høre historien om den nedbrændte katedral, samt gå på opdagelse i de snævre gader fyldt med historiske bygninger.
Vi skal også opleve Macaus ældste taoistiske temple A-Ma, der ligger malerisk placeret på den sydvestlige spids af Macau-halvøen, nær Barra-bugten. Templet blev opført i 1488 under Ming-dynastiet og er dedikeret til A-Ma, havets gudinde, som beskytter fiskere og søfolk. Templet blev i 2005 optaget på UNESCO's verdensarvsliste.
Undervejs er der indlagt tid til at nyde en dejlig frokost i området omkring Tai Pa, der lokker med masser af små hyggelige restauranter. For de modige bliver der også mulighed for at besøge et af øens berømte casinoer. Vi returnerer sidst på eftermiddagen med samme båd, som bragte os til Macau.
Prisen inkluderer:
På dag 13 er der mulighed for at deltage på en tilkøbsudflugt til den tidligere portugisiske koloni Macau.
Vi sejler med hurtigbåd fra Hong Kong og skal på denne udflugt fordybe os i Macaus rige historie og den portugisiske påvirkning. Vi starter dagen med et besøg ved øens største budhistiske statue Kum Lam, hvorefter vi fortsætter mod den gamle bydel, hvor vi skal slentre på den imponerende Senado plads, høre historien om den nedbrændte katedral, samt gå på opdagelse i de snævre gader fyldt med historiske bygninger.
Vi skal også opleve Macaus ældste taoistiske temple A-Ma, der ligger malerisk placeret på den sydvestlige spids af Macau-halvøen, nær Barra-bugten. Templet blev opført i 1488 under Ming-dynastiet og er dedikeret til A-Ma, havets gudinde, som beskytter fiskere og søfolk. Templet blev i 2005 optaget på UNESCO's verdensarvsliste.
Undervejs er der indlagt tid til at nyde en dejlig frokost i området omkring Tai Pa, der lokker med masser af små hyggelige restauranter. For de modige bliver der også mulighed for at besøge et af øens berømte casinoer. Vi returnerer sidst på eftermiddagen med samme båd, som bragte os til Macau.
Prisen inkluderer:
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Fra og med 29. November 2024, har danske statsborgere ikke behøvet visum til Kina for ophold i op til 30 dage. Skal du opholde dig i Kina i mere end 30 dage, så skal du dog have visum.
Den visumfri ordning er gældende i hele 2025 og vi håber naturligvis, at ordningen bliver forlænget til også at gælde for hele 2026. Skulle der imidlertid igen blive indført krav om visum for danske statsborgere ved indrejse til Kina fra og med 2026, vil vi umiddelbart efter at dette er afklaret, kontakte de af vores gæster, der er booket ind på vores rejser til Kina i 2026 med nærmere information.
Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte vores visumafdeling, hvis du har spørgsmål vedr. visum til Kina, så skal vi forsøge at hjælpe dig på bedste vis.
Vi bor på gode 4-stjernede hoteller, som er valgt udfra beliggenhed og som alle har standard faciliteter, såsom free wifi, eget badeværelser, aircon, fladskærm etc.
Til tider lukkes seværdigheder under officielle besøg og kongresser. I sådanne tilfælde vil vi forsøge at finde et passende alternativ. Desuden tages der forbehold for besøg på skoler, i børnehaver og andre institutioner, da disse kan være lukket pga. ferier. Også i disse tilfælde vil vi forsøge at finde et passende alternativ.
I Kina er mange af de apps og hjemmesider, vi bruger til hverdag – som Google, Facebook, Instagram og WhatsApp – blokeret. Hvis du gerne vil kunne bruge dem under din rejse, så sørg for at få hentet en VPN på din mobil eller computer inden du tager af sted. Det er nemlig næsten umuligt at downloade en VPN, når du først er kommet frem.
Det gør en stor forskel at have de rigtige apps klar. I Kina bruger alle WeChat til at chatte, sende billeder og holde kontakt – det er lidt som en blanding af Messenger og MobilePay.
Og da Google Maps ikke virker derovre, kan Maps.me være en lifesaver. Den virker nemlig offline, så du kan finde vej uden at skulle være online hele tiden.
Her kan du få mere at vide om Kina: https://www.albatros.dk/destinationer/asien/kina
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Fra og med 29. November 2024, har danske statsborgere ikke behøvet visum til Kina for ophold i op til 30 dage. Skal du opholde dig i Kina i mere end 30 dage, så skal du dog have visum.
Den visumfri ordning er gældende i hele 2025 og vi håber naturligvis, at ordningen bliver forlænget til også at gælde for hele 2026. Skulle der imidlertid igen blive indført krav om visum for danske statsborgere ved indrejse til Kina fra og med 2026, vil vi umiddelbart efter at dette er afklaret, kontakte de af vores gæster, der er booket ind på vores rejser til Kina i 2026 med nærmere information.
Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte vores visumafdeling, hvis du har spørgsmål vedr. visum til Kina, så skal vi forsøge at hjælpe dig på bedste vis.
Vi bor på gode 4-stjernede hoteller, som er valgt udfra beliggenhed og som alle har standard faciliteter, såsom free wifi, eget badeværelser, aircon, fladskærm etc.
Til tider lukkes seværdigheder under officielle besøg og kongresser. I sådanne tilfælde vil vi forsøge at finde et passende alternativ. Desuden tages der forbehold for besøg på skoler, i børnehaver og andre institutioner, da disse kan være lukket pga. ferier. Også i disse tilfælde vil vi forsøge at finde et passende alternativ.
I Kina er mange af de apps og hjemmesider, vi bruger til hverdag – som Google, Facebook, Instagram og WhatsApp – blokeret. Hvis du gerne vil kunne bruge dem under din rejse, så sørg for at få hentet en VPN på din mobil eller computer inden du tager af sted. Det er nemlig næsten umuligt at downloade en VPN, når du først er kommet frem.
Det gør en stor forskel at have de rigtige apps klar. I Kina bruger alle WeChat til at chatte, sende billeder og holde kontakt – det er lidt som en blanding af Messenger og MobilePay.
Og da Google Maps ikke virker derovre, kan Maps.me være en lifesaver. Den virker nemlig offline, så du kan finde vej uden at skulle være online hele tiden.
Her kan du få mere at vide om Kina: https://www.albatros.dk/destinationer/asien/kina
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Vi benytter os overvejende af hurtigtog for at komme rundt i det kæmpestore rige, men skal også både flyve, sejle og køre. Selv cykel får vi brug for, når vi tager på udflugt gennem rismarkerne ved de smukke kalkstensbjerge nær Yangshuo.
Det moderne Kina møder vi for fulde udblæsninger i metropolerne Shanghai og Beijing, der har gennemgået en helt ekstrem udvikling de seneste årtier. Her er cykler og larmende køretøjer udskiftet med lydløse, eldrevne transportformer, og robotekspedienter byder dig velkommen i det lokale supermarked. Kina har på alle måder overhalet Europa indenom.
At kontrasterne er enorme i dette land oplever vi ved selvsyn, når vi fortsætter vores rejse gennem det kinesiske fastland med besøg hos de lokale minorietsgrupper i Longji. Vi ejler på den legendariske flod Li, der bugter sig gennem det smukke sydkinesiske landskab. Her fører man en tilværelse, som man har gjort de sidste mange århundreder!
Vi slutter turen i den tidligere kronkoloni Hongkong, som fortsat er præget af den europæiske påvirkning og som på mange områder adskiller sig fra resten af det store kinesiske rige. For de eventyrlystne er der desuden mulighed for også at opleve den tidligere portugesiske koloni Macau, som kan nås på en dagsudflugt fra Hongkong.
Vi bor på gode, centralt beliggende hoteller og har inkluderet fuld pension under hele opholdet på fastlandet, mens der er tid til oplevelser på egen hånd, når turen afsluttes i Hongkong.
Vi benytter os overvejende af hurtigtog for at komme rundt i det kæmpestore rige, men skal også både flyve, sejle og køre. Selv cykel får vi brug for, når vi tager på udflugt gennem rismarkerne ved de smukke kalkstensbjerge nær Yangshuo.
Dansk
Nej
Ja
Renminbi, Hongkong-dollar
Dansk
Nej
Ja
Renminbi, Hongkong-dollar