Dette flodkrydstogt på den mægtige Rhône-flod emmer af vindyrkning og sydfransk romantik: Vi begynder i Bourgogne, som er kendt for sit berømte vindistrikt, sejler gennem den skønne og frugtbare Rhône-dal og ender i Provence med den gamle paveby Avignon, hvor vi så vender tilbage mod UNESCO-fredede Lyon.
Vores transportmiddel og hjem på rejsen er flodkrydstogtskibet MS Bijou du Rhone. Skibet, som har plads til 150 passagerer, danner en hyggelig ramme om turen og fra dæk, kahytter og saloner kan man følge udsigten til vinmarker og historiske byer på tætteste hold. Er vejret til det, er der endnu bedre muligheder for at indsnuse atmosfære og natur fra det store soldæk øverst oppe.
Inkl. helpension om bord på skibet.
Dette flodkrydstogt på den mægtige Rhône-flod emmer af vindyrkning og sydfransk romantik: Vi begynder i Bourgogne, som er kendt for sit berømte vindistrikt, sejler gennem den skønne og frugtbare Rhône-dal og ender i Provence med den gamle paveby Avignon, hvor vi så vender tilbage mod UNESCO-fredede Lyon.
Afsejling kl. 22.30
Efter ankomst, hentes vi i bus som tager os videre fra lufthavnen. Afhængigt af ankomsttidspunktet, vil der på vejen evt. gøres et stop med mulighed for at købe frokost.
Vel fremme ved skibet, bliver vi sidst på eftermiddagen indlogerede i vores kahytter, og om aftenen er der middag i skibets elegante restaurant. Resten af aftenen kan vi benytte til at lære vores skib nærmere at kende. Har du lyst, kan du også gå en lille tur og kigge nærmere på Lyon.
(NB. I visse tilfælde så flyver vi til den nærliggende Geneva lufthavn i Schweiz og kører i bus derfra til Lyon, en tur på ca. 2½ time)
Om aftenen sejler vi op ad Saône floden mod Bourgogne, floden er den største biflod til Rhône. De to floder mødes og samles ved Lyon.
Dag 1
København – Lyon. Ombordstigning
Afsejling kl. 22.30
Efter ankomst, hentes vi i bus som tager os videre fra lufthavnen. Afhængigt af ankomsttidspunktet, vil der på vejen evt. gøres et stop med mulighed for at købe frokost.
Vel fremme ved skibet, bliver vi sidst på eftermiddagen indlogerede i vores kahytter, og om aftenen er der middag i skibets elegante restaurant. Resten af aftenen kan vi benytte til at lære vores skib nærmere at kende. Har du lyst, kan du også gå en lille tur og kigge nærmere på Lyon.
(NB. I visse tilfælde så flyver vi til den nærliggende Geneva lufthavn i Schweiz og kører i bus derfra til Lyon, en tur på ca. 2½ time)
Om aftenen sejler vi op ad Saône floden mod Bourgogne, floden er den største biflod til Rhône. De to floder mødes og samles ved Lyon.
Ankomst kl. 11.00, afsejling kl. 18.00. Ankomst Mácon kl. 23.30
Efter frokosten byder dagens Albatros tilbud på en udflugt til byen Beaune nord for Chalon-sur-Saône. Vi befinder os i regionen Bourgogne, som er vidt berømt for sine kvalitetsvine, og Beaune er hovedstaden for Bourgognes vinproduktion.
Beaune er samtidig en gammel fæstningsby, og den var i middelalderen sæde for de mægtige hertuger af Burgund. På køreturen til Beaune har vi udsigt til de snorlige rækker af vinstokke med druer, som hvert år bliver til de fornemme dråber, der har gjort Bourgogne berømt over hele verden.
Men først skal vi se det gamle berømte hospital, Hôtel-Dieu, som stammer helt tilbage til 1400-tallet. Det er meget specielt med den indre smalle gård og de to lange husrækker. Det blev benyttet som hospital lige til 1971. Bagefter går vi en tur ned i byens charmerende gamle bydel, der har mange forskellige små butikker med spændende tilbud. Her er der liv og glade dage.
Om eftermiddagen er vi tilbage i Chalon-sur-Saône, og kl. 18.00 sætter skibet kursen mod Mácon, mens vi i ro og mag kan nyde de grønne omgivelser langs floden.
(Udflugten til Bourgogne og Beaune er del af en udflugtspakke, der bestilles og betales hjemmefra – se nedenfor for nærmere info)
Dag 2
Chalon-sur-Saône og Mácon, Frankrig. Mulighed for udflugt til Bourgogne med besøg i Beaune og det berømte Hôtel Dieu
Ankomst kl. 11.00, afsejling kl. 18.00. Ankomst Mácon kl. 23.30
Efter frokosten byder dagens Albatros tilbud på en udflugt til byen Beaune nord for Chalon-sur-Saône. Vi befinder os i regionen Bourgogne, som er vidt berømt for sine kvalitetsvine, og Beaune er hovedstaden for Bourgognes vinproduktion.
Beaune er samtidig en gammel fæstningsby, og den var i middelalderen sæde for de mægtige hertuger af Burgund. På køreturen til Beaune har vi udsigt til de snorlige rækker af vinstokke med druer, som hvert år bliver til de fornemme dråber, der har gjort Bourgogne berømt over hele verden.
Men først skal vi se det gamle berømte hospital, Hôtel-Dieu, som stammer helt tilbage til 1400-tallet. Det er meget specielt med den indre smalle gård og de to lange husrækker. Det blev benyttet som hospital lige til 1971. Bagefter går vi en tur ned i byens charmerende gamle bydel, der har mange forskellige små butikker med spændende tilbud. Her er der liv og glade dage.
Om eftermiddagen er vi tilbage i Chalon-sur-Saône, og kl. 18.00 sætter skibet kursen mod Mácon, mens vi i ro og mag kan nyde de grønne omgivelser langs floden.
(Udflugten til Bourgogne og Beaune er del af en udflugtspakke, der bestilles og betales hjemmefra – se nedenfor for nærmere info)
Afsejling fra Mâcon kl. 12.00. Ankomst Trévoux kl. 16.30, afsejling 19.00
Med pastelfarvede bygninger og farvefyldte tegltage er middelhavsstemningen at føle på i byen Mâcon. Kendt for fine regionale vine og vinhuse, er byen hjemsted for en vin-festival i april.
Byen er en vibrerende og levende by, hvorfor det anbefales at tage en tur langs Rue Carnot og Rue Dombey for enten at vinduesshoppe, drikke kaffe eller slappe af i en af gadernes mange cafeer.
Rejselederen går en frivillig tur til fods, med dem som har lyst. Her plejer vi at besøge broen over Saône, byens katedral Saint-Vincent de Mâcon og den gamle bydel.
Rederiet tilbyder to ekstra udflugter fra Mâcon, den ene går til Cluny klosteret, som er et af den kristne middelalders vigtigste, bygget mellem 1088 og 1130. Klosteret stod 175 meter højt med fem kirkeskibe, to tværskibe, fem klokketårne, 300 vinduer og 225 korpladser. Et massivt klokketårn og ruinerne af det sydlige tværskib står som vidne på klosterets glorværdige fortid. Det gigantiske kloster havde verdens største kirke indtil opførelsen af Peterskirken i Rom.
Den anden udflugt fra Mâcon går til Château Cormatin, bygget af Marquisen af Huxelles. Slottet blev bygget for at vise familiens magt og rigdom. Den er komplet med vagttårne, voldgrav, vindebro og skydehuller. Der er fantastiske haver rundt om slottet samt rigeligt at se indendøre.
Efter frokost sætter skibet kurs mod Trévoux.
Her har skibet endnu en mulig ekstra udflugt, denne gang til Beaujolais. Turen går til de omkringliggende vingårde men også til middelalderbyen Oingt.
Alle 3 ekstra udflugter bestilles og betales om bord, og hvis der er tilmeldinger nok, deltager den danske rejseleder.
Dag 3
Mâcon og Trévoux, Frankrig. Frivillig tur i Mâcon til fods. Mulighed for ekstra udflugter til Cluny klosteret, Château Cormatin eller Beaujolais
Afsejling fra Mâcon kl. 12.00. Ankomst Trévoux kl. 16.30, afsejling 19.00
Med pastelfarvede bygninger og farvefyldte tegltage er middelhavsstemningen at føle på i byen Mâcon. Kendt for fine regionale vine og vinhuse, er byen hjemsted for en vin-festival i april.
Byen er en vibrerende og levende by, hvorfor det anbefales at tage en tur langs Rue Carnot og Rue Dombey for enten at vinduesshoppe, drikke kaffe eller slappe af i en af gadernes mange cafeer.
Rejselederen går en frivillig tur til fods, med dem som har lyst. Her plejer vi at besøge broen over Saône, byens katedral Saint-Vincent de Mâcon og den gamle bydel.
Rederiet tilbyder to ekstra udflugter fra Mâcon, den ene går til Cluny klosteret, som er et af den kristne middelalders vigtigste, bygget mellem 1088 og 1130. Klosteret stod 175 meter højt med fem kirkeskibe, to tværskibe, fem klokketårne, 300 vinduer og 225 korpladser. Et massivt klokketårn og ruinerne af det sydlige tværskib står som vidne på klosterets glorværdige fortid. Det gigantiske kloster havde verdens største kirke indtil opførelsen af Peterskirken i Rom.
Den anden udflugt fra Mâcon går til Château Cormatin, bygget af Marquisen af Huxelles. Slottet blev bygget for at vise familiens magt og rigdom. Den er komplet med vagttårne, voldgrav, vindebro og skydehuller. Der er fantastiske haver rundt om slottet samt rigeligt at se indendøre.
Efter frokost sætter skibet kurs mod Trévoux.
Her har skibet endnu en mulig ekstra udflugt, denne gang til Beaujolais. Turen går til de omkringliggende vingårde men også til middelalderbyen Oingt.
Alle 3 ekstra udflugter bestilles og betales om bord, og hvis der er tilmeldinger nok, deltager den danske rejseleder.
Ankomst kl. 12.30, afsejling kl. 18.30
Midt på dagen ankommer skibet til den lille by Viviers, og her starter vi vores Albatrosudflugt til Ardèche Gorges. Det er et meget naturskønt klippelandskab, som ligger ved Ardèche-floden, ca. 35 km sydvest for Viviers. I millioner af år har flodens vand med sten og grus eroderet kalkstensklipperne til den dramatiske kløft, vi ser idag. Særligt imponerende er den berømte bro Pont d’Arc, skabt af naturens egne kræfter.
Dagens udflugt bestilles og betales om bord, og hvis der er tilmeldinger nok, deltager den danske rejseleder.
Dag 4
Viviers, Frankrig. Mulighed for panoramisk tur omkring Gorges de l’Ardeche kløften (tilkøb)
Ankomst kl. 12.30, afsejling kl. 18.30
Midt på dagen ankommer skibet til den lille by Viviers, og her starter vi vores Albatrosudflugt til Ardèche Gorges. Det er et meget naturskønt klippelandskab, som ligger ved Ardèche-floden, ca. 35 km sydvest for Viviers. I millioner af år har flodens vand med sten og grus eroderet kalkstensklipperne til den dramatiske kløft, vi ser idag. Særligt imponerende er den berømte bro Pont d’Arc, skabt af naturens egne kræfter.
Dagens udflugt bestilles og betales om bord, og hvis der er tilmeldinger nok, deltager den danske rejseleder.
Ankomst kl. 03.00, afsejling kl. 18.00, ankomst Avignon kl. 22.30
Arles er en meget hyggelig by, som grækere, romere og van Gogh var meget betagede af. Den første bebyggelse stammer fra fønikerne, senere kom både grækere og romere. Et mægtigt amfiteater står i dag tilbage fra romertiden. I den tidlige middelalder var Arles hovedstad i et mægtigt kongerige, men i 1400-tallet kom området under Frankrig. Den hollandske maler Vincent van Gogh boede i Arles i slutningen af 1880’erne, og han har her malet nogle af sine mest berømte billeder, f.eks. ”Natcafeen” og ”Solsikker”.
På dagens Albatrosudflugt tager vi en spadseretur rundt i Arles, hvor vi selvfølgeligt kommer til det mastodontiske amfiteater kaldet Les Arènes. Det er en oval konstruktion, som engang havde plads til 20.000 hujende tilskuere. Datidens gladiatorkampe er i dag afløst af tyrefægtning. På rundturen ser vi ser også byens tidligere domkirke, Cathédrale St. Trophime, bygget i romansk stil i 1100-tallet. Læg især mærke til reliefferne på den vestlige facade, der detaljeret afbilder scener fra Biblen. Også den tilhørende klostergård med de mange skulpturer og buegange i både romansk og gotisk stil er et besøg værd.
Eftermiddagen er til fri disposition. Er du ikke færdig med Arles, kan du bruge tiden til udforske Arles på egen hånd.
Rederiet anordner en ekstra udflugt til Camargue og pilgrimsstedet Saintes-Maries-de-la-Mer.
Ekstraudflugten bestilles og betales om bord, og hvis der er tilmeldinger nok, deltager den danske rejseleder.
(Udflugten til Arles er del af en udflugtspakke, der bestilles og betales hjemmefra – se nedenfor for nærmere info)
Dag 5
Arles og Avignon, Frankrig. Mulighed for byrundtur til fods i Arles med romerske bygninger og den mægtige arena
Ankomst kl. 03.00, afsejling kl. 18.00, ankomst Avignon kl. 22.30
Arles er en meget hyggelig by, som grækere, romere og van Gogh var meget betagede af. Den første bebyggelse stammer fra fønikerne, senere kom både grækere og romere. Et mægtigt amfiteater står i dag tilbage fra romertiden. I den tidlige middelalder var Arles hovedstad i et mægtigt kongerige, men i 1400-tallet kom området under Frankrig. Den hollandske maler Vincent van Gogh boede i Arles i slutningen af 1880’erne, og han har her malet nogle af sine mest berømte billeder, f.eks. ”Natcafeen” og ”Solsikker”.
På dagens Albatrosudflugt tager vi en spadseretur rundt i Arles, hvor vi selvfølgeligt kommer til det mastodontiske amfiteater kaldet Les Arènes. Det er en oval konstruktion, som engang havde plads til 20.000 hujende tilskuere. Datidens gladiatorkampe er i dag afløst af tyrefægtning. På rundturen ser vi ser også byens tidligere domkirke, Cathédrale St. Trophime, bygget i romansk stil i 1100-tallet. Læg især mærke til reliefferne på den vestlige facade, der detaljeret afbilder scener fra Biblen. Også den tilhørende klostergård med de mange skulpturer og buegange i både romansk og gotisk stil er et besøg værd.
Eftermiddagen er til fri disposition. Er du ikke færdig med Arles, kan du bruge tiden til udforske Arles på egen hånd.
Rederiet anordner en ekstra udflugt til Camargue og pilgrimsstedet Saintes-Maries-de-la-Mer.
Ekstraudflugten bestilles og betales om bord, og hvis der er tilmeldinger nok, deltager den danske rejseleder.
(Udflugten til Arles er del af en udflugtspakke, der bestilles og betales hjemmefra – se nedenfor for nærmere info)
Afsejling fra Avignon kl. 15.30, ankomst Châteauneuf-du-Pape kl. 17:30 og afsejling kl. 18:15
Avignon, som i dag har ca. 90.000 indbyggere, har en lang og meget spændende historie. Den er grundlagt af fønikiske handelsfolk fra Massalia (Marseille) omkring 539 f.v.t. Navnet Avignon stammer fra et ældgammelt ord, som betyder enten ”flodens herre” eller ”voldsom vind”. Ca. 120 f.v.t. besatte romerne byen, og i århundrederne efter vor tid var den rige by efterstræbt af mange folkeslag, deriblandt både arabere og vikinger. Den var pavelig residens 1309-1377, hvor den havde det stolte navn Altera Roma, ”Det Andet Rom”. Pavens herredømme over byen varede helt til 1791. Især som paveby oplevede Avignon en vældig kulturel og kommerciel opblomstring, og mange kirkefolk fra hele Europa strømmede dertil.
Dagens Albatrostilbud starter efter morgenmaden, hvor vi begiver os på en rundtur til byens bedste seværdigheder. Det indre af Avignon er stadig omkranset af en 5 km lang bymur med syv porte og 39 tårne. Inden for muren står de fine, gamle byhuse endnu tilbage, og vidner om den svundne storhedstid. Byens stolthed er naturligvis det tidligere pavepalads, som regnes for at være det største gotiske palads i verden. Det ligger ganske storslået højt hævet over Rhône-floden, og med sine lyse, massive mure ligner det næsten en fæstning. Det mægtige pavepalads er et kompleks af flere bygninger, bygget over en årrække. Ganske interessant er det at se de skiftende pavers forskellige byggestil. Benedikt 12.s forkærlighed for klosteragtig strenghed til Clemens 6.s overdådige dekorationer og detaljerede fresker. Paladsets labyrint af vidtstrakte haller, imponerende stenværelser og rummelige gårdspladser vidner om pavedømmets store rigdomme. I følge gamle beretninger blev enhver paveindsættelse fejret med overdådige banketter svarende til de ekstravagante omgivelser. Har man lyst, kan man på egen hånd komme ind i paladset (entré ikke inkluderet).
Vi ser også den ”halve” bro, Pont Saint-Bénezét, som en folkevise fra 1400-tallet har gjort berømt som Pont d’Avignon. Broen blev bygget i 1100-tallet, og den strakte sig oprindeligt 900 meter hen over Rhône-floden. Men flodens til tider utilregnelige vande blev i 1668 for meget for den gamle stenbro, og siden da har kun fire af broens oprindelige 22 buer eksisteret.
Eftermiddagen er fri til at opleve mere af Avignon på egen hånd. Byen kan også prale af flere fine museer med både malerier og moderne foto og videokunst samt adskillige kirker fra den sene middelalder. Se f.eks. Saint Didier-kirkens smukke højalter af marmor eller pave Johannes 22.s gravmæle i Notre Dame des Doms.
Rederiet arrangerer en ekstra udflugt til den berømte bro Pont du Gard, som ligger ca. 40 minutters buskørsel vest for Arles. Udflugten ender i Châteauneuf-du-Pape, hvor gruppen stiger om bord på skibet. På turen kommer vi gennem det smukke sydfranske landskab, som i så høj grad inspirerede van Gogh. Pont du Gard er et sandt arkitektonisk mesterværk, opført af romerne kort før vor tidsregning. Broen, bygget af lyse sandsten, var en del af en ca. 50 km lang akvædukt, som gik fra en kilde nær byen Uzès til den store romerby Nemausus (i dag Nimês). Broen står i tre etager med en samlet højde på 49 meter. Den øverste etage med vandledningen har 35 buer og er ca. 275 m lang. I middelalderen benyttede de lokale magthavere broen som toldsted. Pont du Gard kom på UNESCOs verdenskulturarvsliste i 1985, og den har i øvrigt tjent som forlæg til motivet på bagsiden af 5-euro sedlen.
Ekstraudflugten bestilles og betales om bord, og hvis der er tilmeldinger nok, deltager den danske rejseleder.
NB. Der bliver et kort stop i Châteauneuf-du-Pape for at samle deltagerne på Pont du Gard udflugten op, det er ikke sikkert, at det bliver muligt at gå fra borde i forbindelse med dette.
(Udflugten i Avignon er del af en udflugtspakke, der bestilles og betales hjemmefra – se nedenfor for nærmere info)
Dag 6
Avignon og Châteauneuf-du-Pape, Frankrig. Mulighed for orienterende byrundtur i Avignon med Pave paladset, Pont d’Avignon og den middelalderlige bymur
Afsejling fra Avignon kl. 15.30, ankomst Châteauneuf-du-Pape kl. 17:30 og afsejling kl. 18:15
Avignon, som i dag har ca. 90.000 indbyggere, har en lang og meget spændende historie. Den er grundlagt af fønikiske handelsfolk fra Massalia (Marseille) omkring 539 f.v.t. Navnet Avignon stammer fra et ældgammelt ord, som betyder enten ”flodens herre” eller ”voldsom vind”. Ca. 120 f.v.t. besatte romerne byen, og i århundrederne efter vor tid var den rige by efterstræbt af mange folkeslag, deriblandt både arabere og vikinger. Den var pavelig residens 1309-1377, hvor den havde det stolte navn Altera Roma, ”Det Andet Rom”. Pavens herredømme over byen varede helt til 1791. Især som paveby oplevede Avignon en vældig kulturel og kommerciel opblomstring, og mange kirkefolk fra hele Europa strømmede dertil.
Dagens Albatrostilbud starter efter morgenmaden, hvor vi begiver os på en rundtur til byens bedste seværdigheder. Det indre af Avignon er stadig omkranset af en 5 km lang bymur med syv porte og 39 tårne. Inden for muren står de fine, gamle byhuse endnu tilbage, og vidner om den svundne storhedstid. Byens stolthed er naturligvis det tidligere pavepalads, som regnes for at være det største gotiske palads i verden. Det ligger ganske storslået højt hævet over Rhône-floden, og med sine lyse, massive mure ligner det næsten en fæstning. Det mægtige pavepalads er et kompleks af flere bygninger, bygget over en årrække. Ganske interessant er det at se de skiftende pavers forskellige byggestil. Benedikt 12.s forkærlighed for klosteragtig strenghed til Clemens 6.s overdådige dekorationer og detaljerede fresker. Paladsets labyrint af vidtstrakte haller, imponerende stenværelser og rummelige gårdspladser vidner om pavedømmets store rigdomme. I følge gamle beretninger blev enhver paveindsættelse fejret med overdådige banketter svarende til de ekstravagante omgivelser. Har man lyst, kan man på egen hånd komme ind i paladset (entré ikke inkluderet).
Vi ser også den ”halve” bro, Pont Saint-Bénezét, som en folkevise fra 1400-tallet har gjort berømt som Pont d’Avignon. Broen blev bygget i 1100-tallet, og den strakte sig oprindeligt 900 meter hen over Rhône-floden. Men flodens til tider utilregnelige vande blev i 1668 for meget for den gamle stenbro, og siden da har kun fire af broens oprindelige 22 buer eksisteret.
Eftermiddagen er fri til at opleve mere af Avignon på egen hånd. Byen kan også prale af flere fine museer med både malerier og moderne foto og videokunst samt adskillige kirker fra den sene middelalder. Se f.eks. Saint Didier-kirkens smukke højalter af marmor eller pave Johannes 22.s gravmæle i Notre Dame des Doms.
Rederiet arrangerer en ekstra udflugt til den berømte bro Pont du Gard, som ligger ca. 40 minutters buskørsel vest for Arles. Udflugten ender i Châteauneuf-du-Pape, hvor gruppen stiger om bord på skibet. På turen kommer vi gennem det smukke sydfranske landskab, som i så høj grad inspirerede van Gogh. Pont du Gard er et sandt arkitektonisk mesterværk, opført af romerne kort før vor tidsregning. Broen, bygget af lyse sandsten, var en del af en ca. 50 km lang akvædukt, som gik fra en kilde nær byen Uzès til den store romerby Nemausus (i dag Nimês). Broen står i tre etager med en samlet højde på 49 meter. Den øverste etage med vandledningen har 35 buer og er ca. 275 m lang. I middelalderen benyttede de lokale magthavere broen som toldsted. Pont du Gard kom på UNESCOs verdenskulturarvsliste i 1985, og den har i øvrigt tjent som forlæg til motivet på bagsiden af 5-euro sedlen.
Ekstraudflugten bestilles og betales om bord, og hvis der er tilmeldinger nok, deltager den danske rejseleder.
NB. Der bliver et kort stop i Châteauneuf-du-Pape for at samle deltagerne på Pont du Gard udflugten op, det er ikke sikkert, at det bliver muligt at gå fra borde i forbindelse med dette.
(Udflugten i Avignon er del af en udflugtspakke, der bestilles og betales hjemmefra – se nedenfor for nærmere info)
Ankomst kl. 14.00
Dagens Albatrosudflugt er en spændende bytur i Lyon. Byen er med sine to millioner indbyggere Frankrigs tredjestørste, og som så mange andre byer i området har den rødder tilbage til århundrederne før vor tid. Kort efter, at Cæsar i år 50 f.v.t. havde erobret Gallien, blev der grundlagt en romersk by her. Den hed Lugdunum, som var navnet på den første borg, og derfra stammer bynavnet Lyon. I middelalderen var den en vigtig handelsby under de burgundiske hertuger. Siden 1500-tallet har Lyon været centrum for både fransk silkeproduktion og fajancefremstilling. I dag er byen særlig kendt for storbanken Crédit Lyonnais.
Vi begynder turen ved den store, smukke Cathèdrale Saint Jean. Byggeriet startede i 1175, og man var først færdig 300 år senere, og den gotiske stil er fremtrædende. Den franske konge Henrik 4. blev gift med Maria de Medici i denne kirke i år 1600. Henrik er kendt for ordene ”Paris er vel en messe værd!”, da han konverterede fra protestantismen til katolicismen. Franskmændene nægtede nemlig at gøre en kætter til konge.
Fra kirken går turen videre op ad Fourvière-bjerget, hvor den gamle romerske by lå. Her ligger det romerske amfiteater, som stadig bliver benyttet til koncerter og skuespil om sommeren. Fra toppen af Fourvière har vi en pragtfuld udsigt ud over hele Lyon og sammenløbet af de to floder Saône og Rhône.
Vi skal også besøge Lyons gamle bydel, Vieux Lyon, og den flotte Basilika Notre Dame. De fine bygninger fra 1500-tallet er storslåede eksempler på renæssancestil, og bydelen er med rette optaget på UNESCOs liste over verdenskulturarv. Her i de smalle gader mellem de gamle stenbygninger, spækket med hvælvinger og søjler, er der en særlig stemning og atmosfære, så man let kan føle sig hensat til gamle dage.
Efter turen til fods er der tid på egen hånd. Man kan slappe af på skibet eller gå på opdagelse i Lyon. I byen er der mange hyggelige pladser og torve, hvor man kan sidde og nyde et glas vin eller en kop kaffe og samtidig iagttage byens pulserende liv.
(Udflugten i Lyon er del af en udflugtspakke, der bestilles og betales hjemmefra – se nedenfor for nærmere info)
Dag 7
Lyon, Frankrig. Mulighed for byrundtur i UNESCO-fredede Lyon og dens imponerende Basilika de Notre Dame
Ankomst kl. 14.00
Dagens Albatrosudflugt er en spændende bytur i Lyon. Byen er med sine to millioner indbyggere Frankrigs tredjestørste, og som så mange andre byer i området har den rødder tilbage til århundrederne før vor tid. Kort efter, at Cæsar i år 50 f.v.t. havde erobret Gallien, blev der grundlagt en romersk by her. Den hed Lugdunum, som var navnet på den første borg, og derfra stammer bynavnet Lyon. I middelalderen var den en vigtig handelsby under de burgundiske hertuger. Siden 1500-tallet har Lyon været centrum for både fransk silkeproduktion og fajancefremstilling. I dag er byen særlig kendt for storbanken Crédit Lyonnais.
Vi begynder turen ved den store, smukke Cathèdrale Saint Jean. Byggeriet startede i 1175, og man var først færdig 300 år senere, og den gotiske stil er fremtrædende. Den franske konge Henrik 4. blev gift med Maria de Medici i denne kirke i år 1600. Henrik er kendt for ordene ”Paris er vel en messe værd!”, da han konverterede fra protestantismen til katolicismen. Franskmændene nægtede nemlig at gøre en kætter til konge.
Fra kirken går turen videre op ad Fourvière-bjerget, hvor den gamle romerske by lå. Her ligger det romerske amfiteater, som stadig bliver benyttet til koncerter og skuespil om sommeren. Fra toppen af Fourvière har vi en pragtfuld udsigt ud over hele Lyon og sammenløbet af de to floder Saône og Rhône.
Vi skal også besøge Lyons gamle bydel, Vieux Lyon, og den flotte Basilika Notre Dame. De fine bygninger fra 1500-tallet er storslåede eksempler på renæssancestil, og bydelen er med rette optaget på UNESCOs liste over verdenskulturarv. Her i de smalle gader mellem de gamle stenbygninger, spækket med hvælvinger og søjler, er der en særlig stemning og atmosfære, så man let kan føle sig hensat til gamle dage.
Efter turen til fods er der tid på egen hånd. Man kan slappe af på skibet eller gå på opdagelse i Lyon. I byen er der mange hyggelige pladser og torve, hvor man kan sidde og nyde et glas vin eller en kop kaffe og samtidig iagttage byens pulserende liv.
(Udflugten i Lyon er del af en udflugtspakke, der bestilles og betales hjemmefra – se nedenfor for nærmere info)
Efter morgenmaden siger vi farvel til besætningen, vi forlader skibet og kører til lufthavnen.
(NB. I visse tilfælde så flyver vi fra den nærliggende Geneva lufthavn i Schweiz og kører i bus dertil fra Lyon, en tur på ca. 2½ time)
Dag 8
Lyon og hjemrejse
Efter morgenmaden siger vi farvel til besætningen, vi forlader skibet og kører til lufthavnen.
(NB. I visse tilfælde så flyver vi fra den nærliggende Geneva lufthavn i Schweiz og kører i bus dertil fra Lyon, en tur på ca. 2½ time)
Tillæg for opgradering af kahyt
Tillæg for enkeltkahyt
MS Bijou du Rhone er et komfortabelt og topmoderne flodkrydstogtskib med plads til 150 passagerer fordelt over tre dæk. Nyd det afslappede liv om bord på det rummelige skib – i den komfortable loungebar, over en lækker middag i restauranten, på det store soldæk eller mere privat i din helt egen kahyt.
Skibet har 75 kahytter, en loungecafé, bibliotek/læsesal samt panoramarestaurant. Det rummelige fartøj (114,3 meter langt og 11,4 meter bredt) kombinerer moderne komfort med en hyggelig atmosfære.
Som passager har du rig mulighed for at nyde udsigten i loungebaren, slappe af i liggestolene eller læse lidt i biblioteket. Alle måltider (helpension) serveres i skibets restaurant, hvor der varieres mellem buffet og bordservering.
Kun for Albatros Travels gæster har vi udarbejdet en udflugtspakke ledet af vores danske rejseleder. Pakken skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse.
Inkluderet i udflugtspakken:
Kun for Albatros Travels gæster har vi udarbejdet en udflugtspakke ledet af vores danske rejseleder. Pakken skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse.
Inkluderet i udflugtspakken:
Kun for Albatros Travels gæster har vi udarbejdet en udflugtspakke ledet af vores danske rejseleder. Pakken skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse.
Inkluderet i udflugtspakken:
Dansk
Nej
Nej
Euro
Dansk
Nej
Nej
Euro
Nicko Cruises er et tyskejet rederi, der driver 3 til 4-stjernede skibe, hvor komfort og servicekan sammenlignes med et hotel i samme kategori. Der er overordnet forskel på skibenes alder, faciliteter og kahytter, så derfor skal man kigge på skibsbeskrivelserne på hver enkelt rejse. Når det er sagt, så er oplevelsen om bord for de fleste stadig på et service og gastronomisk niveau, som ligger et pænt stykke over, hvad hverdagen hjemme byder på. Gæsterne om bord på skibet er primært fra Skandinavien og Tyskland. Hovedsprogene er oftest tysk og på enkelte afgange engelsk. Der vil altid være en dansk rejseleder med, som tager sig af Albatrosgruppen samt oplæg. Personalet på båden taler engelsk og tysk.
Når flodkrydstogtskibene lægger til kaj, fortøjes skibene flere steder langskibs uden på hinanden. Det betyder, at man kan opleve at kigge ind i siden på et andet skib, i stedet for at have udsigt til landskabet eller en by, når skibet ligger ved kajen. Og at man skal gå gennem andre både for at komme i land – eller at andre passagerer går igennem ”vores” skib.
Rederiet prøver så vidt muligt at få kajplads i centrum af de byer, vi besøger. Det er desværre ikke altid muligt, og selvom en kajplads er booket og bekræftet, forbeholder havnen sig altid ret til at flytte vores skib op til få timer før ankomst. Det betyder, at vi i de tilfælde, hvor kajpladsen er langt for centrum og uden for gåafstand, bestiller en bus eller bruger offentlig transport til centrum, når vi skal på udflugt jf. programmet. Deltager man ikke i det planlagte program, eller ønsker man at indlægge egne programpunkter, er transport fra skibet på egen regning.
Nicko Cruises er et tyskejet rederi, der driver 3 til 4-stjernede skibe, hvor komfort og servicekan sammenlignes med et hotel i samme kategori. Der er overordnet forskel på skibenes alder, faciliteter og kahytter, så derfor skal man kigge på skibsbeskrivelserne på hver enkelt rejse. Når det er sagt, så er oplevelsen om bord for de fleste stadig på et service og gastronomisk niveau, som ligger et pænt stykke over, hvad hverdagen hjemme byder på. Gæsterne om bord på skibet er primært fra Skandinavien og Tyskland. Hovedsprogene er oftest tysk og på enkelte afgange engelsk. Der vil altid være en dansk rejseleder med, som tager sig af Albatrosgruppen samt oplæg. Personalet på båden taler engelsk og tysk.
Når flodkrydstogtskibene lægger til kaj, fortøjes skibene flere steder langskibs uden på hinanden. Det betyder, at man kan opleve at kigge ind i siden på et andet skib, i stedet for at have udsigt til landskabet eller en by, når skibet ligger ved kajen. Og at man skal gå gennem andre både for at komme i land – eller at andre passagerer går igennem ”vores” skib.
Rederiet prøver så vidt muligt at få kajplads i centrum af de byer, vi besøger. Det er desværre ikke altid muligt, og selvom en kajplads er booket og bekræftet, forbeholder havnen sig altid ret til at flytte vores skib op til få timer før ankomst. Det betyder, at vi i de tilfælde, hvor kajpladsen er langt for centrum og uden for gåafstand, bestiller en bus eller bruger offentlig transport til centrum, når vi skal på udflugt jf. programmet. Deltager man ikke i det planlagte program, eller ønsker man at indlægge egne programpunkter, er transport fra skibet på egen regning.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde. Det er absolut en god ide at medbringe en kikkert – man går glip af meget uden.
For at deltage på dette flodkrydstogt er det et krav at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp til fods i byer og på stier i parker. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.
I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros Travel om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.
På nogle af vores udflugter og rundture i byerne foregår til fods, og vi går ofte fra skibet til byernes centrum. Da mange af byernes gamle bydele er fredede og har smalle brolagte gader er det ikke muligt køre i bus. Vi oplever også langt mere atmosfære og kommer tæt på byen, når vi er til fods. Vi kan også bruge offentlig transport som sporvogn og metro. Som deltager i turen skal du derfor regne med at gå op til omkring 6 km om dagen i et roligt tempo på byrundturene, som varer mellem 1½ og 2½ timer. Du skal altså være mobil, selvhjulpen og kunne færdes uden hjælp.
Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer.
Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollatorer heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.
Det er normal praksis er at sondre mellem halv- og heldagsudflugter. Dette betyder ikke nødvendigvis, at udflugterne varer hhv. en halv eller en hel dag. En halvdagsudflugt foregår vanligvis
enten om formiddagen eller om eftermiddagen og vil ikke strække sig over et måltid. Således vil man oftest være hjemme så det passer med frokost eller middag. Udflugterne varer typisk 2-4 timer. En heldagsudflugt må man forvente varer ca. 5-9 timer, og strækker sig typisk ind over et hovedmåltid, som dog ikke altid behøver at være inkluderet. Dette vil dog være angivet i udflugtsbeskrivelsen.
Vil du vide mere om klima og vejr, tidsforskelle, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres, så læs mere herunder.
Frankrig: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/frankrig
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde. Det er absolut en god ide at medbringe en kikkert – man går glip af meget uden.
For at deltage på dette flodkrydstogt er det et krav at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp til fods i byer og på stier i parker. Personer under 18 år skal rejse i følge med og bo sammen med personer over 18 år.
I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros Travel om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.
På nogle af vores udflugter og rundture i byerne foregår til fods, og vi går ofte fra skibet til byernes centrum. Da mange af byernes gamle bydele er fredede og har smalle brolagte gader er det ikke muligt køre i bus. Vi oplever også langt mere atmosfære og kommer tæt på byen, når vi er til fods. Vi kan også bruge offentlig transport som sporvogn og metro. Som deltager i turen skal du derfor regne med at gå op til omkring 6 km om dagen i et roligt tempo på byrundturene, som varer mellem 1½ og 2½ timer. Du skal altså være mobil, selvhjulpen og kunne færdes uden hjælp.
Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer.
Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollatorer heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.
Det er normal praksis er at sondre mellem halv- og heldagsudflugter. Dette betyder ikke nødvendigvis, at udflugterne varer hhv. en halv eller en hel dag. En halvdagsudflugt foregår vanligvis
enten om formiddagen eller om eftermiddagen og vil ikke strække sig over et måltid. Således vil man oftest være hjemme så det passer med frokost eller middag. Udflugterne varer typisk 2-4 timer. En heldagsudflugt må man forvente varer ca. 5-9 timer, og strækker sig typisk ind over et hovedmåltid, som dog ikke altid behøver at være inkluderet. Dette vil dog være angivet i udflugtsbeskrivelsen.
Vil du vide mere om klima og vejr, tidsforskelle, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres, så læs mere herunder.
Frankrig: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/frankrig