Vores rejserRejsetyperPraktisk informationDestinationer Om AlbatrosInspiration
Vores rejser
Rejsetyper
Praktisk information
Destinationer
Om Albatros
Inspiration
Mit Albatros
Spørgsmål & Svar
Kontakt
Ansvarlighed
Nyhedsbrev
Nyheder

Man - Fri 08:30 - 16:00
+45 36 98 98 98
info@albatros.dk
Vores rejser
Rejsetyper
Praktisk information
Destinationer
Om Albatros
Inspiration
Mit Albatros
Spørgsmål & Svar
Kontakt
Ansvarlighed
Nyhedsbrev
Nyheder

Man - Fri 08:30 - 16:00
+45 36 98 98 98
info@albatros.dk
Introduktion BillederDagsprogram Prisinformation Praktiske oplysninger
Interesseliste

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og deltag i konkurrencen om et gavekort på 20.000 kr.

Destinationer

  • Afrika
  • Antarktis
  • Asien
  • Australien
  • Caribien
  • Europa
  • Mellemøsten
  • Nordamerika
  • Mellemamerika
  • Sydamerika

Populære lande

  • Australien
  • Grækenland
  • Grønland
  • Italien
  • Japan
  • Portugal
  • Spanien
  • Sydafrika
  • USA
  • Vietnam

Albatros Travel

Tøndergade 16

1752 København V

T: +45 36 98 98 98

info@albatros.dk

Man - fre: 8:30 - 16:00

Rejsetyper

  • Rundrejser
  • Langtidsferie
  • Krydstogter
  • Safari
  • Højskolerejser
  • Jul & Nytår
  • Togrejser
  • Operarejser
  • Rejs alene
  • Individuelle rejser
  • Busrejser
  • Familievenlige rejser

Albatros Global

  • Albatros Sverige
  • Albatros Norge
  • Albatros Finland
  • Albatros Polen
  • Albatros International
USRTR04ZDK

Tværs over USA

image
Se mere her

Sprog
da

Galleri

1 / 30
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • Antelope Canyon
  • image
  • image
  • image
  • image
  • Historiske Route 66
  • Den enorme Hoover-dæmning, ved Las Vegas
  • image
  • image
  • I Las Vegas
  • Los Angeles er USA’s næststørste by
  • Walk of Fame i Los Angeles
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • Antelope Canyon
  • image
  • image
  • image
  • image
  • Historiske Route 66
  • Den enorme Hoover-dæmning, ved Las Vegas
  • image
  • image
  • I Las Vegas
  • Los Angeles er USA’s næststørste by
  • Walk of Fame i Los Angeles
  • image
  • image
  • image
  • image

Dagsprogram

Vi ankommer till New York og tjekker ind på vores hotel. Vi får vores første indtryk af byen under en aftentur, inden hotelsengen kalder.

Dag 1

København - New York

Vi ankommer till New York og tjekker ind på vores hotel. Vi får vores første indtryk af byen under en aftentur, inden hotelsengen kalder.

Vi har hele dagen i New York, og vi begynder fra morgenstunden med en byrundtur i bus. Vi skal blandt andet se byens grønne lunge, Central Park, der fylder 3,4 km2 og årligt har omkring 25 millioner besøgende, der vil nyde en tur i det grønne midt i storbyen. Vi kører ad den mondæne Fifth Avenue, der går langs parken og har en overflod af lækre butikker. Vi besøger også St. Patrick’s Cathedral, en imponerende gotisk domkirke, som er sæde for den katolske ærkebiskop i New York. Overfor ligger Rockefeller Center, en af New Yorks klassiske skyskrabere, bygget i 1939 i art deco-stil.

Vi fortsætter til Times Square, et mylder af lysreklamer, billboards og trafik, og fortsætter til de mere rolige kvarterer Greenwich Village og Soho, hvor mindre gader og små, eksklusive butikker og gallerier giver en hyggelig stemning. Vi besøger Chinatown, den kinesiske bydel med alle dens butikker og travle restauranter og fortsætter ud i business-distriktet Wall Street og Battery Park ud til vandet på Manhattans sydspids.

 Senere skal vi have øjenkontakt med New Yorks største dame: Frihedsgudinden. Vi sejler ud til Liberty Island, hvor hun står, og tilbage igen (ingen landgang). Den kæmpe statue blev doneret til USA af Frankrig i 1886 som tegn på landenes broderskab. Tæt ved Frihedsgudinden ligger Ellis Island, som var over 12 millioner europæiske immigranters første møde med ”Drømmelandet i vest”. Aftenen er til fri disposition. Du kan evt. tage en tur op i Empire State Building (ikke inkluderet). Heroppefra får man en fantastisk udsigt over Manhattan. Den 102 etager høje bygning stod færdig i 1931, og lobbyen er et fint stykke art deco-arkitektur i blankpudset marmor. Vil du i teatret, er der på Times Square mulighed for at købe teaterbilletter til nedsatte priser. 

Vi ser så meget, som vi kan nå sammen (der tages forbehold for trafikken), og ellers kan du fortsætte
ufortrødent på egen hånd til fods eller med subway (billetter ikke inkluderet).

Dag 2

New York. Byrundtur, sejltur og tid på egen hånd

Vi har hele dagen i New York, og vi begynder fra morgenstunden med en byrundtur i bus. Vi skal blandt andet se byens grønne lunge, Central Park, der fylder 3,4 km2 og årligt har omkring 25 millioner besøgende, der vil nyde en tur i det grønne midt i storbyen. Vi kører ad den mondæne Fifth Avenue, der går langs parken og har en overflod af lækre butikker. Vi besøger også St. Patrick’s Cathedral, en imponerende gotisk domkirke, som er sæde for den katolske ærkebiskop i New York. Overfor ligger Rockefeller Center, en af New Yorks klassiske skyskrabere, bygget i 1939 i art deco-stil.

Vi fortsætter til Times Square, et mylder af lysreklamer, billboards og trafik, og fortsætter til de mere rolige kvarterer Greenwich Village og Soho, hvor mindre gader og små, eksklusive butikker og gallerier giver en hyggelig stemning. Vi besøger Chinatown, den kinesiske bydel med alle dens butikker og travle restauranter og fortsætter ud i business-distriktet Wall Street og Battery Park ud til vandet på Manhattans sydspids.

 Senere skal vi have øjenkontakt med New Yorks største dame: Frihedsgudinden. Vi sejler ud til Liberty Island, hvor hun står, og tilbage igen (ingen landgang). Den kæmpe statue blev doneret til USA af Frankrig i 1886 som tegn på landenes broderskab. Tæt ved Frihedsgudinden ligger Ellis Island, som var over 12 millioner europæiske immigranters første møde med ”Drømmelandet i vest”. Aftenen er til fri disposition. Du kan evt. tage en tur op i Empire State Building (ikke inkluderet). Heroppefra får man en fantastisk udsigt over Manhattan. Den 102 etager høje bygning stod færdig i 1931, og lobbyen er et fint stykke art deco-arkitektur i blankpudset marmor. Vil du i teatret, er der på Times Square mulighed for at købe teaterbilletter til nedsatte priser. 

Vi ser så meget, som vi kan nå sammen (der tages forbehold for trafikken), og ellers kan du fortsætte
ufortrødent på egen hånd til fods eller med subway (billetter ikke inkluderet).

Vi forlader New York for en kort køretur til Philadelphia. Byen er en af de ældste i USA og har været en af de mest fremtrædende i landets historie. Vi tager på opdagelse i byens centrum, der er omdannet til en historisk park, og stifter på den måde bekendtskab med både amerikansk historie og byen Philadelphia. Vi kører blandt andet forbi Liberty Bell Center, hvor den amerikanske uafhængighedserklæring blev underskrevet den 4. juli 1776. Vi når Washington hen under eftermiddagen. Hvis du har lyst, kan du om aftenen deltage i en aftentur med bus gennem Washington. Vi kører langs The Mall, en grøn esplanade, som netop flankeres af store monumenter, der om aftenen er smukt oplyst i projektørlysets skær (inkluderet i rejsens pris).

Dag 3

New York – Philadelphia – Washington DC. ”Washington by night”

Vi forlader New York for en kort køretur til Philadelphia. Byen er en af de ældste i USA og har været en af de mest fremtrædende i landets historie. Vi tager på opdagelse i byens centrum, der er omdannet til en historisk park, og stifter på den måde bekendtskab med både amerikansk historie og byen Philadelphia. Vi kører blandt andet forbi Liberty Bell Center, hvor den amerikanske uafhængighedserklæring blev underskrevet den 4. juli 1776. Vi når Washington hen under eftermiddagen. Hvis du har lyst, kan du om aftenen deltage i en aftentur med bus gennem Washington. Vi kører langs The Mall, en grøn esplanade, som netop flankeres af store monumenter, der om aftenen er smukt oplyst i projektørlysets skær (inkluderet i rejsens pris).

I dag skal vi se nærmere på Washington og nogle af de monumenter, vi så oplyst i går aftes. Vi skal også besøge militærkirkegården Arlington og John F. Kennedys gravsted med den evige ild. Ikke langt derfra ligger Lincoln Memorial, et marmortempel, der er båret af 36 marmorsøjler svarende til antallet af amerikanske stater på Lincolns tid. Ved Vietnam-muren kan man se de over 58.000 navne på amerikanske soldater, der mistede livet under Vietnam-krigen. Samtlige navne er ridset ind i sort granit. Vi fortsætter til Capitol Hill, en lille bakketop med Capitols hvide kuppel, der rummer både den lovgivende og juridiske magt: Kongressen og Højesteret. Vi ser Det Hvide Hus udefra, inden vi fortsætter til nationalbiblioteket Library of Congress.

Foran Capitol Hill ligger The Mall og et væld af imponerende museer inden for naturhistorie, historie og kunst under det store Smithsonian Institutes altfavnende vinger. Vi slutter turen af på Air & Space Museum, hvor luftfartens historie er samlet fra Charles Lindberghs Spirit of St. Louis til Apollo 11’s kommandoenhed. Du kan køre med bussen hjem til hotellet eller blive ved The Mall. Resten af dagen er til fri disposition. 

Dag 4

Washington DC. Sightseeing og tid på egen hånd

I dag skal vi se nærmere på Washington og nogle af de monumenter, vi så oplyst i går aftes. Vi skal også besøge militærkirkegården Arlington og John F. Kennedys gravsted med den evige ild. Ikke langt derfra ligger Lincoln Memorial, et marmortempel, der er båret af 36 marmorsøjler svarende til antallet af amerikanske stater på Lincolns tid. Ved Vietnam-muren kan man se de over 58.000 navne på amerikanske soldater, der mistede livet under Vietnam-krigen. Samtlige navne er ridset ind i sort granit. Vi fortsætter til Capitol Hill, en lille bakketop med Capitols hvide kuppel, der rummer både den lovgivende og juridiske magt: Kongressen og Højesteret. Vi ser Det Hvide Hus udefra, inden vi fortsætter til nationalbiblioteket Library of Congress.

Foran Capitol Hill ligger The Mall og et væld af imponerende museer inden for naturhistorie, historie og kunst under det store Smithsonian Institutes altfavnende vinger. Vi slutter turen af på Air & Space Museum, hvor luftfartens historie er samlet fra Charles Lindberghs Spirit of St. Louis til Apollo 11’s kommandoenhed. Du kan køre med bussen hjem til hotellet eller blive ved The Mall. Resten af dagen er til fri disposition. 

Efter morgenmaden fortsætter vi til Gettysburg, hvor det vigtigste slag i den amerikanske borgerkrig fandt sted. På tre skæbnesvangre dage fra 1.-3. juli i 1863 faldt mere end 7.000 mand, over 33.000 blev såret, og knap 11.000 forsvandt eller blev taget til fange i det blodigste slag i hele den amerikanske borgerkrig. I alt døde det svimlende antal af 625.000 mennesker i løbet af de fire år, krigen varede.

Slaget endte med, at den succesrige sydstatshær, ledet af general Robert E. Lee, måtte se sig besejret af Unionsstyrken og general George Gordon Meade. Borgerkrigen var dog langt fra slut med slaget ved Gettysburg – endnu næsten to år skulle der gå, før der endelig blev fred og Unionen genforenet.

Fire måneder efter slaget indviede præsident Abraham Lincoln en kirkegård på slagmarken med sin berømte Gettysburg-tale, hvor han slog vigtigheden af krigen fast og fornyede sit løfte om at føre den til ende. Talen hører endnu i dag til pligtlæsning og udenadslære for amerikanske skolebørn.

Ud over kirkegård rummer slagmarken i dag Gettysburg National Memorial Park til minde om slaget, der vendte krigen til nordstaternes fordel. En krig, som til en vis grad stadig sætter spor i den amerikanske befolkning.
Efter besøget i Gettysburg tager vi videre til Lancaster, hvor vi kommer gennem landskabet, hvor The Amish har slået sig ned. Betegnelsen Amish dækker over de tyske, hollandske og schweiziske indvandrere, som i håbet om at undgå forfølgelse i hjemlandene drog over Atlanterhavet til Amerika. En del af disse immigranter bosatte sig i det østlige Pennsylvania, nærmere betegnet Lancaster.

The Amish er underlagt en for os streng form for kristendom. Her tæller dyder som hårdt arbejde og det enkle liv. Desuden fortolkes Bibelen bogstaveligt, og pacifisme er en ufravigelig grundholdning. Det hårde arbejde med landbrugsredskaber, der ikke har fundet anvendelse i vores moderne landbrugskultur i over et århundrede betyder også, at der er brug for hænder. Det er ikke unormalt at have 8-10 børn.

Når vi kommer til Lancaster er du ikke i tvivl, når du ser en Amish. Tøjstilen er for kvindernes vedkommende kjole og kyse og for mændenes sorte bukser, jakke og bredskygget hat. I dag skal vi høre meget mere om traditionerne og livsformen, og det er på mange måder som at træde et par århundreder tilbage i tiden.
 
Dagens køretur slutter i den lille by Williamsport.

Dag 5

Washington – Gettysburg – Amish Country – Williamsport

Efter morgenmaden fortsætter vi til Gettysburg, hvor det vigtigste slag i den amerikanske borgerkrig fandt sted. På tre skæbnesvangre dage fra 1.-3. juli i 1863 faldt mere end 7.000 mand, over 33.000 blev såret, og knap 11.000 forsvandt eller blev taget til fange i det blodigste slag i hele den amerikanske borgerkrig. I alt døde det svimlende antal af 625.000 mennesker i løbet af de fire år, krigen varede.

Slaget endte med, at den succesrige sydstatshær, ledet af general Robert E. Lee, måtte se sig besejret af Unionsstyrken og general George Gordon Meade. Borgerkrigen var dog langt fra slut med slaget ved Gettysburg – endnu næsten to år skulle der gå, før der endelig blev fred og Unionen genforenet.

Fire måneder efter slaget indviede præsident Abraham Lincoln en kirkegård på slagmarken med sin berømte Gettysburg-tale, hvor han slog vigtigheden af krigen fast og fornyede sit løfte om at føre den til ende. Talen hører endnu i dag til pligtlæsning og udenadslære for amerikanske skolebørn.

Ud over kirkegård rummer slagmarken i dag Gettysburg National Memorial Park til minde om slaget, der vendte krigen til nordstaternes fordel. En krig, som til en vis grad stadig sætter spor i den amerikanske befolkning.
Efter besøget i Gettysburg tager vi videre til Lancaster, hvor vi kommer gennem landskabet, hvor The Amish har slået sig ned. Betegnelsen Amish dækker over de tyske, hollandske og schweiziske indvandrere, som i håbet om at undgå forfølgelse i hjemlandene drog over Atlanterhavet til Amerika. En del af disse immigranter bosatte sig i det østlige Pennsylvania, nærmere betegnet Lancaster.

The Amish er underlagt en for os streng form for kristendom. Her tæller dyder som hårdt arbejde og det enkle liv. Desuden fortolkes Bibelen bogstaveligt, og pacifisme er en ufravigelig grundholdning. Det hårde arbejde med landbrugsredskaber, der ikke har fundet anvendelse i vores moderne landbrugskultur i over et århundrede betyder også, at der er brug for hænder. Det er ikke unormalt at have 8-10 børn.

Når vi kommer til Lancaster er du ikke i tvivl, når du ser en Amish. Tøjstilen er for kvindernes vedkommende kjole og kyse og for mændenes sorte bukser, jakke og bredskygget hat. I dag skal vi høre meget mere om traditionerne og livsformen, og det er på mange måder som at træde et par århundreder tilbage i tiden.
 
Dagens køretur slutter i den lille by Williamsport.

Vi forlader Williamsport og staten Pennsylvania og kører til et af verdens mægtigste vandfald, Niagara Falls. Vi tilbringer god tid ved de storslåede vandfald. Niagara Falls er navnet på to byer, én i USA og én i Canada, og på tre enorme vandfald, der adskiller de to byer.

De tre fald, American Falls, Bridal Veil Falls samt Horseshoe Falls er i al deres vælde ubeskriveligt smukke. Vi skal på en sejltur med båden Hornblower, hvor vi kommer helt tæt på de enorme vandmasser (regnslag udleveres) og samtidig kan sætte endnu et kryds på vores verdenskort: Canada. Hvis der mod forventning stadig skulle være is på søen, erstattes sejlturen med en gåtur bag vandfaldene. Vandfaldene blev dannet under sidste istid, da isen trak sig tilbage, og vand fra de nyligt dannede søer The Great Lakes (deriblandt Lake Michigan) pløjede sig vej gennem landskabets skråninger for at løbe ud i Atlanterhavet. Vandfaldene er ikke så høje, men utrolig brede, og omkring 168.000 kubikmeter vand falder hvert minut ud over kanten. 
Overnatning i Niagara Falls, Canada.

Dag 6

Williamsport – Niagara Falls, Canada. Sejltur på den canadiske side af vandfaldene

Vi forlader Williamsport og staten Pennsylvania og kører til et af verdens mægtigste vandfald, Niagara Falls. Vi tilbringer god tid ved de storslåede vandfald. Niagara Falls er navnet på to byer, én i USA og én i Canada, og på tre enorme vandfald, der adskiller de to byer.

De tre fald, American Falls, Bridal Veil Falls samt Horseshoe Falls er i al deres vælde ubeskriveligt smukke. Vi skal på en sejltur med båden Hornblower, hvor vi kommer helt tæt på de enorme vandmasser (regnslag udleveres) og samtidig kan sætte endnu et kryds på vores verdenskort: Canada. Hvis der mod forventning stadig skulle være is på søen, erstattes sejlturen med en gåtur bag vandfaldene. Vandfaldene blev dannet under sidste istid, da isen trak sig tilbage, og vand fra de nyligt dannede søer The Great Lakes (deriblandt Lake Michigan) pløjede sig vej gennem landskabets skråninger for at løbe ud i Atlanterhavet. Vandfaldene er ikke så høje, men utrolig brede, og omkring 168.000 kubikmeter vand falder hvert minut ud over kanten. 
Overnatning i Niagara Falls, Canada.

Vores rejse fortsætter til Lansing, der er hovedstad i staten Michigan. Vi besøger Michigan State Capitol – det klassiske vartegn for en statshovedstad –, hvis spir tårner sig 81 meter over jorden.

Bygningen blev oprindeligt oplyst af gaslamper, som dog i 1900 blev udskiftet med elektrisk lys, og gulvet består i stedet for de originale trægulve i dag hovedsageligt af sorte og hvide fliser af Vermont-marmor og kalksten. Undtagelsen er gulvet i rotunden, som består af 976 gennemsigtige glassten. Stenene varierer i størrelse, så det ser ud som om de danner en skål, der spejler kuplen oven over, når man kigger ned på dem fra de øverste etager.

Det er dog ikke det eneste synsbedrag, for træværket ser ud som om det er udformet i valnøddetræ, men er reelt behandlet hvidt Michigan-fyrretræ.

Vi nyder Lansings bymidte og kører herefter til vores hotel. 

Overnatning i Lansing. 

Dag 7

Niagara Falls – Lansing

Vores rejse fortsætter til Lansing, der er hovedstad i staten Michigan. Vi besøger Michigan State Capitol – det klassiske vartegn for en statshovedstad –, hvis spir tårner sig 81 meter over jorden.

Bygningen blev oprindeligt oplyst af gaslamper, som dog i 1900 blev udskiftet med elektrisk lys, og gulvet består i stedet for de originale trægulve i dag hovedsageligt af sorte og hvide fliser af Vermont-marmor og kalksten. Undtagelsen er gulvet i rotunden, som består af 976 gennemsigtige glassten. Stenene varierer i størrelse, så det ser ud som om de danner en skål, der spejler kuplen oven over, når man kigger ned på dem fra de øverste etager.

Det er dog ikke det eneste synsbedrag, for træværket ser ud som om det er udformet i valnøddetræ, men er reelt behandlet hvidt Michigan-fyrretræ.

Vi nyder Lansings bymidte og kører herefter til vores hotel. 

Overnatning i Lansing. 

Vi kører fra Lansing tidligt om morgenen, syd om Lake Michigan til Chicago. Byen nævnes ofte i forbindelse med Barack Obama, der har levet en stor del af sit voksenliv her. Men Chicago er også kendt for at have bygget verdens første skyskraber, og byen havde tidligere USA’s højderekord med Willis Tower (tidligere Sears Tower) på 108 etager og 527 meter. Den store brand i 1871 raserede Chicagos bymidte og gjorde omkring 90.000 mennesker hjemløse, og i den efterfølgende genopbygning byggede man i højden og brugte – klog af skade – stålkonstruktioner frem for træ.

I 1860'erne kom en gruppe fremsynede byboer med en ny vision for byens fremtid. De foreslog et revolutionerende netværk af parker, der omkranser den sydlige, vestlige og nordlige del af byen. Sammenholdt med kilometervis af brede grønne boulevarder ville det være det første vej- og parksystem af sin art i Amerika. Da parkerne var færdige, havde Chicagos fabriksarbejdere og andre indbyggere mulighed for at træde direkte ud i grønne områder, som alternativ til de mange mere syndige fornøjelser, såsom hazardspil og saloonbesøg.

I dag bor der omkring 2,9 millioner mennesker i byen, hvilket gør Chicago til USA’s tredjestørste by. Byen er ikke smuk i klassisk forstand, men har en rå charme med en stor musikscene for blues, jazz og rock og masser af spillesteder og restauranter. Her er selv hotdogsene lavet i en gourmetversion! Vi ankommer til ”The Windy City” sidst på formiddagen, og da vi er kørt ind i en ny tidszone, får vi en ekstra time forærende.
  
Vi kører direkte på en byrundtur, hvor vi blandt andet skal se Navy Pier, der er en godt en kilometer lang mole ud i søen Lake Michigan. Molen blev anlagt i 1916, og her ligger blandt andet et stort pariserhjul, et teater, små haver, butikker og restauranter. Vi fortsætter til den mondæne shoppinggade Magnificent Mile og slår derefter ind på Lakeshore Drive, der går langs Lake Michigan, som vi får et nærmere kig på undervejs. 

Vi kører ned i downtown, som i Chicago kaldes ”The Loop”. Vi har resten af eftermiddagen på egen hånd, men mødes igen om aftenen for at køre til vores hotel, hvor vi checker ind. Chicago er en storby med alt, hvad dertil hører af parker, pladser og museer. Værd at besøge er blandt andet Museum Campus, hvor man finder et planetarium, et akvarium og byens naturhistoriske museum med den største Tyrannosaurus rex, der nogensinde er fundet. 

Aftenen er til fri disposition. Tag fx på egen hånd en taxa til en lokal bluesklub og nyd aftenen med sød musik i ørerne.

Overnatning i Chicago.

Dag 8

Lansing – Chicago. Byrundtur og tid på egen hånd

Vi kører fra Lansing tidligt om morgenen, syd om Lake Michigan til Chicago. Byen nævnes ofte i forbindelse med Barack Obama, der har levet en stor del af sit voksenliv her. Men Chicago er også kendt for at have bygget verdens første skyskraber, og byen havde tidligere USA’s højderekord med Willis Tower (tidligere Sears Tower) på 108 etager og 527 meter. Den store brand i 1871 raserede Chicagos bymidte og gjorde omkring 90.000 mennesker hjemløse, og i den efterfølgende genopbygning byggede man i højden og brugte – klog af skade – stålkonstruktioner frem for træ.

I 1860'erne kom en gruppe fremsynede byboer med en ny vision for byens fremtid. De foreslog et revolutionerende netværk af parker, der omkranser den sydlige, vestlige og nordlige del af byen. Sammenholdt med kilometervis af brede grønne boulevarder ville det være det første vej- og parksystem af sin art i Amerika. Da parkerne var færdige, havde Chicagos fabriksarbejdere og andre indbyggere mulighed for at træde direkte ud i grønne områder, som alternativ til de mange mere syndige fornøjelser, såsom hazardspil og saloonbesøg.

I dag bor der omkring 2,9 millioner mennesker i byen, hvilket gør Chicago til USA’s tredjestørste by. Byen er ikke smuk i klassisk forstand, men har en rå charme med en stor musikscene for blues, jazz og rock og masser af spillesteder og restauranter. Her er selv hotdogsene lavet i en gourmetversion! Vi ankommer til ”The Windy City” sidst på formiddagen, og da vi er kørt ind i en ny tidszone, får vi en ekstra time forærende.
  
Vi kører direkte på en byrundtur, hvor vi blandt andet skal se Navy Pier, der er en godt en kilometer lang mole ud i søen Lake Michigan. Molen blev anlagt i 1916, og her ligger blandt andet et stort pariserhjul, et teater, små haver, butikker og restauranter. Vi fortsætter til den mondæne shoppinggade Magnificent Mile og slår derefter ind på Lakeshore Drive, der går langs Lake Michigan, som vi får et nærmere kig på undervejs. 

Vi kører ned i downtown, som i Chicago kaldes ”The Loop”. Vi har resten af eftermiddagen på egen hånd, men mødes igen om aftenen for at køre til vores hotel, hvor vi checker ind. Chicago er en storby med alt, hvad dertil hører af parker, pladser og museer. Værd at besøge er blandt andet Museum Campus, hvor man finder et planetarium, et akvarium og byens naturhistoriske museum med den største Tyrannosaurus rex, der nogensinde er fundet. 

Aftenen er til fri disposition. Tag fx på egen hånd en taxa til en lokal bluesklub og nyd aftenen med sød musik i ørerne.

Overnatning i Chicago.

Vi tager nu et godt ryk på landkortet og kører vestpå mod Sioux Falls. Omkring halvvejs på ruten krydser vi Mississippifloden. Vi har også frokoststop undervejs, før vi ankommer til Sioux Falls først på aftenen og checker ind på vores hotel. Sioux Falls er South Dakotas største by med omkring 155.000 indbyggere. Byen er opkaldt efter vandfaldene i den nærliggende flod Big Sioux River, som blev dannet i sidste istid for omkring 14.000 år siden. Før europæerne kom til stedet, tiltrak floden og vandfaldene også forskellige indianske stammer, og langs bredden har man fundet gravsteder og andre arkæologiske vidnesbyrd om indiansk tilstedeværelse.

Dag 9

Chicago – Sioux Falls. Over Mississippi

Vi tager nu et godt ryk på landkortet og kører vestpå mod Sioux Falls. Omkring halvvejs på ruten krydser vi Mississippifloden. Vi har også frokoststop undervejs, før vi ankommer til Sioux Falls først på aftenen og checker ind på vores hotel. Sioux Falls er South Dakotas største by med omkring 155.000 indbyggere. Byen er opkaldt efter vandfaldene i den nærliggende flod Big Sioux River, som blev dannet i sidste istid for omkring 14.000 år siden. Før europæerne kom til stedet, tiltrak floden og vandfaldene også forskellige indianske stammer, og langs bredden har man fundet gravsteder og andre arkæologiske vidnesbyrd om indiansk tilstedeværelse.

Vi kører nu vestpå mod Badlands Nationalpark i South Dakota. På vejen stopper vi i Al’s Oasis, i hvis tilstødende butik man kan købe alverdens western-souvenirs. Vi krydser nu endnu en tidszone og får endnu en time forærende! 

 Badlands Nationalpark byder på en nærmest overjordisk naturoplevelse. Som navnet antyder, er det en barsk natur, vi møder herinde. Det var områdets indianere, der gav stedet navnet mako sica (dårligt land), og de forkrøblede bjerglandskaber med dybe klippesprækker er blevet sammenlignet med et hav, som nogen har brændt alt vandet ud af. Og det er ikke helt ved siden af – i forhistorisk tid var området dækket af hav, og der er rige forekomster af fossiler efter havdyr, der levede for millioner af år siden her i Badlands. Ikke alt er dog knudrede bjergtoppe – Badlands har også vidtstrakte græssletter, som allerede for tusinder af år siden var jagtmarker for amerikanske indianere.  
 
Vi overnatter i Rapid City, som blev grundlagt i slutningen af 1800-tallet af minearbejdere, der var kommet med guldfeberen, men ikke havde haft heldet med sig.

Vi fortsætter til et af USA’s mest kendte nationalmonumenter, Mount Rushmore. Portrætter af fire af USA’s store præsidenter – George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt og Abraham Lincoln – er hugget ud i bjergsiden. Kunstnerisk leder var Gutzon Borglum, som var af dansk afstamning, og sammen med 400 arbejdere skar han portrætterne ud i løbet af en periode på 14 år fra 1927-41. Oprindelig skulle præsidenterne have været afbildet fra taljen og op, men pengene viste sig ikke at strække, og man måtte revidere planen.

Resten af aftenen er til fri disposition. 

Dag 10

Sioux Falls – Badlands Nationalpark – Mt. Rushmore – Rapid City

Vi kører nu vestpå mod Badlands Nationalpark i South Dakota. På vejen stopper vi i Al’s Oasis, i hvis tilstødende butik man kan købe alverdens western-souvenirs. Vi krydser nu endnu en tidszone og får endnu en time forærende! 

 Badlands Nationalpark byder på en nærmest overjordisk naturoplevelse. Som navnet antyder, er det en barsk natur, vi møder herinde. Det var områdets indianere, der gav stedet navnet mako sica (dårligt land), og de forkrøblede bjerglandskaber med dybe klippesprækker er blevet sammenlignet med et hav, som nogen har brændt alt vandet ud af. Og det er ikke helt ved siden af – i forhistorisk tid var området dækket af hav, og der er rige forekomster af fossiler efter havdyr, der levede for millioner af år siden her i Badlands. Ikke alt er dog knudrede bjergtoppe – Badlands har også vidtstrakte græssletter, som allerede for tusinder af år siden var jagtmarker for amerikanske indianere.  
 
Vi overnatter i Rapid City, som blev grundlagt i slutningen af 1800-tallet af minearbejdere, der var kommet med guldfeberen, men ikke havde haft heldet med sig.

Vi fortsætter til et af USA’s mest kendte nationalmonumenter, Mount Rushmore. Portrætter af fire af USA’s store præsidenter – George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt og Abraham Lincoln – er hugget ud i bjergsiden. Kunstnerisk leder var Gutzon Borglum, som var af dansk afstamning, og sammen med 400 arbejdere skar han portrætterne ud i løbet af en periode på 14 år fra 1927-41. Oprindelig skulle præsidenterne have været afbildet fra taljen og op, men pengene viste sig ikke at strække, og man måtte revidere planen.

Resten af aftenen er til fri disposition. 

Dagen starter med et besøg ved Crazy Horse Memorial. Crazy Horse tilhørte Oglala Lakota Nation, en gren af sioux-indianerne. Han tog del i Fetterman-massakren og ledede slaget ved Little Bighorn i juni 1876, hvor Custer og hans regiment blev udslettet. Crazy Horse Memorial er formentlig verdens største menneskeskabte monument, der er i klasse med Keopspyramiden i Ægypten og klart inspireret af det nærliggende Mount Rushmore, der i denne sammenligning ligner en miniatureudgave af de fire amerikanske præsidenter. 
 
Lakota-høvdingen Henry Standing Bear inviterede skulptøren Korczak Ziolkowski til at lave skulpturen i et bjerg i Black Hills, men den skulle symbolisere hele den oprindelige befolkning og deres heroiske kamp. Kunstneren begyndte at sprænge i bjerget i 1948, og efter hans død overtog familien projektet, der endnu ikke er færdiggjort. Crazy Horses hoved blev færdiggjort og indviet i 1998 og svarer i størrelse til en 9-etagers bygning. 
 
Dagens næste stop er det historiske Fort Laramie, der fylder meget i den amerikanske vilde vest-historie og danner kulisser i talrige film om såvel indianerkrigene som nybyggerhistorien. Måske har du læst eller set ”Vejen til Oregon” (The Oregon Trail). Alle karavaner til Oregon drog nemlig via Fort Laramie, hvilket i øvrigt også gjaldt mange andre karavaner til Californien og Utah. Bortset fra de opdagelsesrejsende var pelsjægerne de første hvide til at indtage den smukke vildtrige natur omkring midtvestens floder og søer. En af de første hed Jacques La Ramie, der kom hertil omkring 1815, men siden forsvandt sporløst under en jagt. Det var den tids opfattelse, at de lokale arapahoe-indianere (allierede med cheyenne) havde slået ham ihjel og lagt hans krop i en bæverdam. Heraf navnet Laramie, der til Jacques La Ramies ære kom til at pryde både flod, bjerge, by og altså det historisk vigtige fort. 
 
Fortet, der oprindeligt var en privat handelsstation her i det østlige Wyoming mellem floderne Laramie og North Platte, skiftede navn flere gange, indtil det blev købt af hæren i 1849 som forlægning og beskyttelse af det stærkt stigende antal karavaner. Det lykkedes at holde nogenlunde ro og orden i 1850’erne gennem traktater med indianerne. Dog dræbte Lakota Sioux Nation 29 soldater fra fortet i 1854 under det, der er kendt som Grattan-massakren. Soldaterne forsøgte at arrestere et stammemedlem, hvilket gik imod traktaten. Måske var dette et forvarsel om, hvad der var i vente. Mange historier fra indianerkrigene og borgerkrigen knytter sig til fortet, der betegnes som en af USA's helt store kulturminder.
 
Overnatning i Cheyenne. 

Dag 11

Rapid City – Crazy Horse Monument – Ft. Laramie – Cheyenne

Dagen starter med et besøg ved Crazy Horse Memorial. Crazy Horse tilhørte Oglala Lakota Nation, en gren af sioux-indianerne. Han tog del i Fetterman-massakren og ledede slaget ved Little Bighorn i juni 1876, hvor Custer og hans regiment blev udslettet. Crazy Horse Memorial er formentlig verdens største menneskeskabte monument, der er i klasse med Keopspyramiden i Ægypten og klart inspireret af det nærliggende Mount Rushmore, der i denne sammenligning ligner en miniatureudgave af de fire amerikanske præsidenter. 
 
Lakota-høvdingen Henry Standing Bear inviterede skulptøren Korczak Ziolkowski til at lave skulpturen i et bjerg i Black Hills, men den skulle symbolisere hele den oprindelige befolkning og deres heroiske kamp. Kunstneren begyndte at sprænge i bjerget i 1948, og efter hans død overtog familien projektet, der endnu ikke er færdiggjort. Crazy Horses hoved blev færdiggjort og indviet i 1998 og svarer i størrelse til en 9-etagers bygning. 
 
Dagens næste stop er det historiske Fort Laramie, der fylder meget i den amerikanske vilde vest-historie og danner kulisser i talrige film om såvel indianerkrigene som nybyggerhistorien. Måske har du læst eller set ”Vejen til Oregon” (The Oregon Trail). Alle karavaner til Oregon drog nemlig via Fort Laramie, hvilket i øvrigt også gjaldt mange andre karavaner til Californien og Utah. Bortset fra de opdagelsesrejsende var pelsjægerne de første hvide til at indtage den smukke vildtrige natur omkring midtvestens floder og søer. En af de første hed Jacques La Ramie, der kom hertil omkring 1815, men siden forsvandt sporløst under en jagt. Det var den tids opfattelse, at de lokale arapahoe-indianere (allierede med cheyenne) havde slået ham ihjel og lagt hans krop i en bæverdam. Heraf navnet Laramie, der til Jacques La Ramies ære kom til at pryde både flod, bjerge, by og altså det historisk vigtige fort. 
 
Fortet, der oprindeligt var en privat handelsstation her i det østlige Wyoming mellem floderne Laramie og North Platte, skiftede navn flere gange, indtil det blev købt af hæren i 1849 som forlægning og beskyttelse af det stærkt stigende antal karavaner. Det lykkedes at holde nogenlunde ro og orden i 1850’erne gennem traktater med indianerne. Dog dræbte Lakota Sioux Nation 29 soldater fra fortet i 1854 under det, der er kendt som Grattan-massakren. Soldaterne forsøgte at arrestere et stammemedlem, hvilket gik imod traktaten. Måske var dette et forvarsel om, hvad der var i vente. Mange historier fra indianerkrigene og borgerkrigen knytter sig til fortet, der betegnes som en af USA's helt store kulturminder.
 
Overnatning i Cheyenne. 

Vi skal i dag forlade Wyoming og krydser grænsen til Colorado og når til Denver. Denver kaldes for The Mile High City, fordi dens højde over havet er nøjagtigt en amerikansk mil eller 1.610 meter. Et andet tilnavn er The Queen of the West, fordi denne by ved foden af The Rockies, som Rocky Montains kaldes i daglig tale, begyndte tilværelsen som en såkaldt frontline-by i udkanten af Kansasdistriktet i 1858. Dette skete i forbindelse med guldfeberen (gold rush), der forvandlede byen til en rigtig westernby med saloons, spillebuler, letlevende damer og kvæghandel tæt op ad cheyenne- og arapahoindianernes teltlejre ved South Platte River. Byens navn skyldes jordspekulanten general William Larimer, der så store muligheder i udviklingen af området og satte sig på en del jord. Han navngav området Denver efter Kansas’ guvernør, James W. Denver, i håb om, at det ville fremme byens position som hovedstad i de nye territorier. Han havde blot ikke hørt, at guvernøren allerede var afgået ved døden. 
 
Efter vores stop i Denver fortsætter vi til Golden, der med sin historiske bymidte stadig emmer af nybyggerhistorie fra dengang Golden var territoriets hovedstad. Den fik tilnavnet "Det sidste flade sted", fordi dette var sidste stop inden Rocky Mountains, hvor guldgraverne og minearbejderne skaffede forsyninger for derefter at begive sig op i bjergene. En anden ting, der har sat Golden på USA-kortet er bryggeriet Coors, der ud over at være et af USA's største også er grundlagt her i Golden. 
 
Om eftermiddagen fortsætter vi til Grand Junction, som med sine ca. 150.000 indbyggere er den største by i det vestlige Colorados. Her er knudepunktet for jernbanefragt mellem Denver og Salt Lake City, men det er i den grad også en by, hvor togvognene fyldes op med lokale landbrugsvarer. I slutningen af det 19. århundrede bosatte europæerne sig nemlig i stor stil i den frugtbare Grand Valley, og området har med tiden udviklet sig til et af USA's helt store fadebure med en enorm produktion af ferskner, pærer, kirsebær og majs.
 
I slutningen af 1970'erne og begyndelsen af 1980'erne plantede man de første vinstokke, og i dag ligger her mere end 20 vingårde, der med varme dage og kølige nætter giver ekstraordinære betingelser for vinproduktion, og især rødvinene er af høj kvalitet. 
 
Overnatning i Grand Junction.  

Dag 12

Cheyenne – Denver – Golden – Grand Junction

Vi skal i dag forlade Wyoming og krydser grænsen til Colorado og når til Denver. Denver kaldes for The Mile High City, fordi dens højde over havet er nøjagtigt en amerikansk mil eller 1.610 meter. Et andet tilnavn er The Queen of the West, fordi denne by ved foden af The Rockies, som Rocky Montains kaldes i daglig tale, begyndte tilværelsen som en såkaldt frontline-by i udkanten af Kansasdistriktet i 1858. Dette skete i forbindelse med guldfeberen (gold rush), der forvandlede byen til en rigtig westernby med saloons, spillebuler, letlevende damer og kvæghandel tæt op ad cheyenne- og arapahoindianernes teltlejre ved South Platte River. Byens navn skyldes jordspekulanten general William Larimer, der så store muligheder i udviklingen af området og satte sig på en del jord. Han navngav området Denver efter Kansas’ guvernør, James W. Denver, i håb om, at det ville fremme byens position som hovedstad i de nye territorier. Han havde blot ikke hørt, at guvernøren allerede var afgået ved døden. 
 
Efter vores stop i Denver fortsætter vi til Golden, der med sin historiske bymidte stadig emmer af nybyggerhistorie fra dengang Golden var territoriets hovedstad. Den fik tilnavnet "Det sidste flade sted", fordi dette var sidste stop inden Rocky Mountains, hvor guldgraverne og minearbejderne skaffede forsyninger for derefter at begive sig op i bjergene. En anden ting, der har sat Golden på USA-kortet er bryggeriet Coors, der ud over at være et af USA's største også er grundlagt her i Golden. 
 
Om eftermiddagen fortsætter vi til Grand Junction, som med sine ca. 150.000 indbyggere er den største by i det vestlige Colorados. Her er knudepunktet for jernbanefragt mellem Denver og Salt Lake City, men det er i den grad også en by, hvor togvognene fyldes op med lokale landbrugsvarer. I slutningen af det 19. århundrede bosatte europæerne sig nemlig i stor stil i den frugtbare Grand Valley, og området har med tiden udviklet sig til et af USA's helt store fadebure med en enorm produktion af ferskner, pærer, kirsebær og majs.
 
I slutningen af 1970'erne og begyndelsen af 1980'erne plantede man de første vinstokke, og i dag ligger her mere end 20 vingårde, der med varme dage og kølige nætter giver ekstraordinære betingelser for vinproduktion, og især rødvinene er af høj kvalitet. 
 
Overnatning i Grand Junction.  

Vi krydser nu ind i staten Utah og kører igennem den smukke Castle Valley, der har sit navn efter de borgformede klipper, der omgiver byen af samme navn. Området har dannet baggrundstæppe for mangt en western- og spillefilm, og mange vil nok nikke genkendende til landskabet fra film som "Rio Grande" og "Thelma & Louise". Vi kommer også forbi Fisher Towers, som består af karakteristiske røde sandstensformationer, der knejser mod himlen som tårne. 
 
Dagens måske største højdepunkt er Monument Valley. Nationalparken Monument Valley, i hvis enestående klippelandskab, der er optaget et utal af westernfilm, ligger i et navaho-indianerreservat. Vi skifter vores bus ud med mindre køretøjer og tager på tur gennem landskabet, og vores lokale chauffør, som nedstammer fra navahoindianerne, vil tage os vidt omkring i det storslåede landskab. 
   
Dagen slutter med overnatning i byen Page. 

Dag 13

Grand Junction – Monument Valley – Page

Vi krydser nu ind i staten Utah og kører igennem den smukke Castle Valley, der har sit navn efter de borgformede klipper, der omgiver byen af samme navn. Området har dannet baggrundstæppe for mangt en western- og spillefilm, og mange vil nok nikke genkendende til landskabet fra film som "Rio Grande" og "Thelma & Louise". Vi kommer også forbi Fisher Towers, som består af karakteristiske røde sandstensformationer, der knejser mod himlen som tårne. 
 
Dagens måske største højdepunkt er Monument Valley. Nationalparken Monument Valley, i hvis enestående klippelandskab, der er optaget et utal af westernfilm, ligger i et navaho-indianerreservat. Vi skifter vores bus ud med mindre køretøjer og tager på tur gennem landskabet, og vores lokale chauffør, som nedstammer fra navahoindianerne, vil tage os vidt omkring i det storslåede landskab. 
   
Dagen slutter med overnatning i byen Page. 

Antelope Canyon er en fantastisk kløft, hvor vandmasserne har formet spiralformede klippeformationer i alle tænkeligt nuancer af rød, gul og brun. Husk kameraet, for her kan du helt sikkert tage nogle fantastiske feriebilleder, når vi bevæger os rundt mellem formationerne. Vandet har formet klipperne til afrundede skulpturer, der fremstår som bløde og kurvede. 
 
Hen på eftermiddagen når vi frem til verdens ottende vidunder, Grand Canyon. Dette imponerende naturfænomen er verdens største kløft med helt ufattelige dimensioner, gennemsnitsdybde: 1,6 kilometer, bredde: op til 28,8 kilometer, længde: 446 kilometer. På gode dage rækker sigtbarheden på stedet over 300 kilometer. Vi tilbringer eftermiddagen i Grand Canyon Nationalpark, hvor de mange udsigtspunkter på South Rim byder på meget forskelligartede udsigter over det imponerende landskab. Udsigtspunkterne ligger på slugtens flade top, der oprindeligt har været en flad flodslette, indtil Coloradofloden begyndte at grave sig ned gennem de bløde klippeformationer og danne det utrolige netværk af slugter og floddale, der i dag udgør et af verdens mest betagende syn. 
 
Der vil være mulighed for, (hvis tiden tillader det) for egen regning, at opleve slugten fra luften på en helikoptertur.  
 
Efter besøget fortsætter vi til Williams, hvor vi overnatter. 

Dag 14

Page – Antelope Canyon – Grand Canyon – Williams

Antelope Canyon er en fantastisk kløft, hvor vandmasserne har formet spiralformede klippeformationer i alle tænkeligt nuancer af rød, gul og brun. Husk kameraet, for her kan du helt sikkert tage nogle fantastiske feriebilleder, når vi bevæger os rundt mellem formationerne. Vandet har formet klipperne til afrundede skulpturer, der fremstår som bløde og kurvede. 
 
Hen på eftermiddagen når vi frem til verdens ottende vidunder, Grand Canyon. Dette imponerende naturfænomen er verdens største kløft med helt ufattelige dimensioner, gennemsnitsdybde: 1,6 kilometer, bredde: op til 28,8 kilometer, længde: 446 kilometer. På gode dage rækker sigtbarheden på stedet over 300 kilometer. Vi tilbringer eftermiddagen i Grand Canyon Nationalpark, hvor de mange udsigtspunkter på South Rim byder på meget forskelligartede udsigter over det imponerende landskab. Udsigtspunkterne ligger på slugtens flade top, der oprindeligt har været en flad flodslette, indtil Coloradofloden begyndte at grave sig ned gennem de bløde klippeformationer og danne det utrolige netværk af slugter og floddale, der i dag udgør et af verdens mest betagende syn. 
 
Der vil være mulighed for, (hvis tiden tillader det) for egen regning, at opleve slugten fra luften på en helikoptertur.  
 
Efter besøget fortsætter vi til Williams, hvor vi overnatter. 

På vores vej mod Las Vegas lægger vi først vejen forbi Seligman, en lille by ved den legendariske Route 66, hvor tiden synes at have stået stille siden 1960’erne. Seligman blev anlagt i 1880’erne som et stop på jernbanen mod vest. Da hovedvejen Route 66 kom til i 1920’erne, tog byen også imod rejsende på hjul, der kunne få benzin på bilen, mad i maven på en af de mange cafeer og en seng på et af byens moteller. Mange af de gamle skilte ses endnu i gadebilledet, og du kan købe en lille Route 66-souvenir med på vejen i en af byens gavebutikker.
 
Det går nu videre fra det naturlige lys til neonlysets hovedstad og lastens hule, når vi først på aftenen når frem til Las Vegas (1,9 millioner indbyggere). Byen blev i 30’erne opført af mafiaen midt i ørkenen i den liberalt indstillede delstat Nevada, hvor de ekstremt tørre jorder ikke gav så mange andre indtægtsmuligheder end kasinoer og barer.  
 
Uanset eventuelle fordomme kan man næsten kun imponeres og begejstres over den surrealisme, byen udstråler. De store kasinoer er opført omkring forskellige temaer, fra middelalderen og det gamle Rom til sørøvere og cirkus. Las Vegas gør sig bedst i de mørke timer med al sin glimmer og glamour.  
 
I aften er der mulighed for at komme med på udflugten ”Las Vegas By Night”, som er en aften gennem neonoplyste gader som Las Vegas Boulevard. Her ligger hoteller og kasinoer side om side som et lyshav i ørkenen. Undervejs fortæller vores rejseleder om byens historie og om udvalgte ikoniske bygninger i verdens førende entertainment-by. Turen tager cirka 3,5 timer og er en god introduktion til Las Vegas, så du er rigtig godt rustet til at opleve lige netop det, du har lyst til, den følgende aften. Der tages forbehold for ændringer i udflugten.
 
Overnatning i Las Vegas. 

Dag 15

Williams – Seligman – Las Vegas. Las Vegas by Night

På vores vej mod Las Vegas lægger vi først vejen forbi Seligman, en lille by ved den legendariske Route 66, hvor tiden synes at have stået stille siden 1960’erne. Seligman blev anlagt i 1880’erne som et stop på jernbanen mod vest. Da hovedvejen Route 66 kom til i 1920’erne, tog byen også imod rejsende på hjul, der kunne få benzin på bilen, mad i maven på en af de mange cafeer og en seng på et af byens moteller. Mange af de gamle skilte ses endnu i gadebilledet, og du kan købe en lille Route 66-souvenir med på vejen i en af byens gavebutikker.
 
Det går nu videre fra det naturlige lys til neonlysets hovedstad og lastens hule, når vi først på aftenen når frem til Las Vegas (1,9 millioner indbyggere). Byen blev i 30’erne opført af mafiaen midt i ørkenen i den liberalt indstillede delstat Nevada, hvor de ekstremt tørre jorder ikke gav så mange andre indtægtsmuligheder end kasinoer og barer.  
 
Uanset eventuelle fordomme kan man næsten kun imponeres og begejstres over den surrealisme, byen udstråler. De store kasinoer er opført omkring forskellige temaer, fra middelalderen og det gamle Rom til sørøvere og cirkus. Las Vegas gør sig bedst i de mørke timer med al sin glimmer og glamour.  
 
I aften er der mulighed for at komme med på udflugten ”Las Vegas By Night”, som er en aften gennem neonoplyste gader som Las Vegas Boulevard. Her ligger hoteller og kasinoer side om side som et lyshav i ørkenen. Undervejs fortæller vores rejseleder om byens historie og om udvalgte ikoniske bygninger i verdens førende entertainment-by. Turen tager cirka 3,5 timer og er en god introduktion til Las Vegas, så du er rigtig godt rustet til at opleve lige netop det, du har lyst til, den følgende aften. Der tages forbehold for ændringer i udflugten.
 
Overnatning i Las Vegas. 

I dag besøger vi den enorme Hoover-dæmning, som ligger lidt uden for Las Vegas. Hoover-dæmningen, som stod færdig i 1936, er 221 meter høj og 379 meter lang og opsamler vand fra Coloradofloden til Lake Mead, en af verdens største kunstige søer. Det tog tusinder af arbejdere fem år at bygge den enorme betondæmning stykke for stykke, og mere end 100 af dem måtte lade livet undervejs. 
  
Ud over fantastiske panoramaudsigter fra dæmningens yderside får du en tur ind i vandkraftværkets inderste, hvor man på en 70 sekunders elevatortur bevæger sig 160 meter lodret ned i Black Mountain-klippemassivet. Man går ud gennem en tunnel, der blev boret til konstruktionen i 1930’erne, og ser nogle af de ni meter brede rør, som transporterer omkring 340.000 liter vand i sekundet til generatorerne. 
  
Resten af dagen er afsat til, at du selv kan tage på opdagelse i Las Vegas’ fascinerende vrimmel af kasinoer, spise- og shoppesteder. Selv i dagtimerne er der ofte godt gang i spillet på byens mange kasinoer, som i dagslys tager sig væsentlig anderledes ud end i nattens neonlys, glitter og glimmer. 
  
The Strip er en knap 7 kilometer lang del af Las Vegas Boulevard, hvor de virkelig store hoteller, resorter og kasinoer ligger; heriblandt nogle af verdens største. I alt findes der over 150.000 hotelværelser på The Strip. 
  
Det ”gamle” Vegas ligger omkring Freemont Street, hvor legendariske kasinoer og hoteller ligger side om side badet i en overflod af neonskilte. 
 
Overnatning i Las Vegas 

Dag 16

Las Vegas. Hoover-dæmningen og tid på egen hånd.

I dag besøger vi den enorme Hoover-dæmning, som ligger lidt uden for Las Vegas. Hoover-dæmningen, som stod færdig i 1936, er 221 meter høj og 379 meter lang og opsamler vand fra Coloradofloden til Lake Mead, en af verdens største kunstige søer. Det tog tusinder af arbejdere fem år at bygge den enorme betondæmning stykke for stykke, og mere end 100 af dem måtte lade livet undervejs. 
  
Ud over fantastiske panoramaudsigter fra dæmningens yderside får du en tur ind i vandkraftværkets inderste, hvor man på en 70 sekunders elevatortur bevæger sig 160 meter lodret ned i Black Mountain-klippemassivet. Man går ud gennem en tunnel, der blev boret til konstruktionen i 1930’erne, og ser nogle af de ni meter brede rør, som transporterer omkring 340.000 liter vand i sekundet til generatorerne. 
  
Resten af dagen er afsat til, at du selv kan tage på opdagelse i Las Vegas’ fascinerende vrimmel af kasinoer, spise- og shoppesteder. Selv i dagtimerne er der ofte godt gang i spillet på byens mange kasinoer, som i dagslys tager sig væsentlig anderledes ud end i nattens neonlys, glitter og glimmer. 
  
The Strip er en knap 7 kilometer lang del af Las Vegas Boulevard, hvor de virkelig store hoteller, resorter og kasinoer ligger; heriblandt nogle af verdens største. I alt findes der over 150.000 hotelværelser på The Strip. 
  
Det ”gamle” Vegas ligger omkring Freemont Street, hvor legendariske kasinoer og hoteller ligger side om side badet i en overflod af neonskilte. 
 
Overnatning i Las Vegas 

Vi forlader Las Vegas og fortsætter rejsen gennem Mojaveørkenen, der dækker omkring 35.000 km2 og går ind over fire stater; vi nøjes dog med at køre i to af dem. Ørkenen er opkaldt efter mojaveindianerne, som har reservater i området. På trods af tørken (her falder sjældent mere end 250 millimeter regn om året), menes her at vokse et sted mellem 1.700 og 2.000 plantearter. Den mest kendte, som nærmest er blevet ørkenens signaturplante, er joshuatræet (Yucca brevifolia).  
 
Vi fortsætter mod vest til spøgelsesbyen Calico, som oprindeligt var en mineby anlagt i 1881.  Da Calicos indbyggertal var på sit højeste, havde byen 1.200 indbyggere, 22 saloons og mere end 500 sølvminer i omegnen. Calico-minedistriktet var et af de rigeste i hele Californien. I 1907 faldt priserne imidlertid på sølv, og samtidig flyttede minearbejderne med de store firmaer til Death Valley. Herefter blev Calico langsomt til en spøgelsesby. I dag fremstår en tredjedel af byen som den oprindelige Calico. Den resterende del er rekonstruktioner opført for at genskabe ånden fra det vilde vesten. På den gamle hovedgade kan man blandt andet besøge byens museum, en saloon samt forskellige små butikker. 
 
Sidst på eftermiddagen når vi Los Angeles, nærmere betegnet bydelen Glendale, hvor vi overnatter, inden vi i morgen for alvor tager fat på millionbyen.  

Som sagt er Los Angeles en millionby, og der kan til tider være kø på vejene.

Dag 17

Las Vegas – Mojaveørkenen – spøgelsesbyen Calico Ghost – Los Angeles/Glendale

Vi forlader Las Vegas og fortsætter rejsen gennem Mojaveørkenen, der dækker omkring 35.000 km2 og går ind over fire stater; vi nøjes dog med at køre i to af dem. Ørkenen er opkaldt efter mojaveindianerne, som har reservater i området. På trods af tørken (her falder sjældent mere end 250 millimeter regn om året), menes her at vokse et sted mellem 1.700 og 2.000 plantearter. Den mest kendte, som nærmest er blevet ørkenens signaturplante, er joshuatræet (Yucca brevifolia).  
 
Vi fortsætter mod vest til spøgelsesbyen Calico, som oprindeligt var en mineby anlagt i 1881.  Da Calicos indbyggertal var på sit højeste, havde byen 1.200 indbyggere, 22 saloons og mere end 500 sølvminer i omegnen. Calico-minedistriktet var et af de rigeste i hele Californien. I 1907 faldt priserne imidlertid på sølv, og samtidig flyttede minearbejderne med de store firmaer til Death Valley. Herefter blev Calico langsomt til en spøgelsesby. I dag fremstår en tredjedel af byen som den oprindelige Calico. Den resterende del er rekonstruktioner opført for at genskabe ånden fra det vilde vesten. På den gamle hovedgade kan man blandt andet besøge byens museum, en saloon samt forskellige små butikker. 
 
Sidst på eftermiddagen når vi Los Angeles, nærmere betegnet bydelen Glendale, hvor vi overnatter, inden vi i morgen for alvor tager fat på millionbyen.  

Som sagt er Los Angeles en millionby, og der kan til tider være kø på vejene.

Los Angeles er USA’s næststørste by med 15 millioner indbyggere og et enormt areal, der gør den vanskelig at overskue. L.A., som byen kaldes i daglig tale, er verdens førende underholdningscentrum, specielt når det handler om film, tv og musik, men den kan sandelig også være med, når det drejer sig om forlystelsesparker, kunst og kultur. Los Angeles er byen, hvor den amerikanske drøm leves ud. Nogle få ender i millionvillaerne i Bel Air og Malibu, mens mange andre må forlade byen, uden at drømmen er gået i opfyldelse. 
  
I dag skal vi udforske L.A. på en spændende byrundtur. Vi skal opleve en god gang stjernestøv i Hollywood, hvor vi ser den legendariske premierebiograf Chinese Theatre, tager en gåtur ad Walk of Fame, hvor tusindvis af berømtheder inden for film- og musikbranchen har fået deres navn foreviget med en stjerne i fortovet, og endelig skal vi se det berømte Dolby Theatre (tidligere Kodak Theatre), som hvert år lokker hundredvis af stjerner op ad den røde løber, når Oscaruddelingen finder sted. Også uden for Oscar-sæsonen er der rigtig gode muligheder for at støde på kendte, ikke mindst i form af folk, der lever af at klæde sig ud som legender fra den amerikanske underholdningsindustri, og som for nogle dollars stiller op til fotografering. 
 
Efter byrundturen fortsætter vi til enten Getty Center eller Getty Villa. De to museer har hver sin ugentlige lukkedag, så afhængigt af ugedagen ser vi enten det ene eller det andet. Den afdøde oliemilliardær J. Paul Gettys store samling af kunst er fordelt på disse to lokaliteter, der tilsammen udgør J. Paul Getty Museum. Museet drives af J. Paul Getty Trust, verdens rigeste kunstinstitution. Getty Villa fra 1974 er opført ikke langt fra Gettys eget hus i bydelen Pacific Palisades og rummer hans store samling af fund fra antikkens Rom, Grækenland og Etrurien. Villaen selv er inspireret af Villa dei Papiri fra oldtidsbyen Herculaneum og er omgivet af haver i romersk stil. Samlingen tæller omkring 44.000 genstande, der stammer fra perioden 6.500 f.v.t. og op til år 400 e.v.t.
  
Getty Center fra 1997 troner oven på en bakketop i bydelen Brentwood, og den flotte modernistiske arkitektur huser meget passende Gettys samling af moderne kunst, fortrinsvis europæisk kunst fra det 19. århundrede (blandt andet van Gogh og Gauguin) og europæisk og amerikansk fotografi fra 1800- og 1900-tallet. Komplekset rummer også skulpturhaver, et forskningscenter med et kæmpe kunstbibliotek og forskellige administrative bygninger knyttet til J. Paul Getty Trust.  
 
Efter vores museumsbesøg kører vi til vores hotel, hvor resten af aftenen er til fri disposition. 
 
Overnatning i Glendale. 

Dag 18

Los Angeles med byrundtur og besøg på Getty Center/Villa

Los Angeles er USA’s næststørste by med 15 millioner indbyggere og et enormt areal, der gør den vanskelig at overskue. L.A., som byen kaldes i daglig tale, er verdens førende underholdningscentrum, specielt når det handler om film, tv og musik, men den kan sandelig også være med, når det drejer sig om forlystelsesparker, kunst og kultur. Los Angeles er byen, hvor den amerikanske drøm leves ud. Nogle få ender i millionvillaerne i Bel Air og Malibu, mens mange andre må forlade byen, uden at drømmen er gået i opfyldelse. 
  
I dag skal vi udforske L.A. på en spændende byrundtur. Vi skal opleve en god gang stjernestøv i Hollywood, hvor vi ser den legendariske premierebiograf Chinese Theatre, tager en gåtur ad Walk of Fame, hvor tusindvis af berømtheder inden for film- og musikbranchen har fået deres navn foreviget med en stjerne i fortovet, og endelig skal vi se det berømte Dolby Theatre (tidligere Kodak Theatre), som hvert år lokker hundredvis af stjerner op ad den røde løber, når Oscaruddelingen finder sted. Også uden for Oscar-sæsonen er der rigtig gode muligheder for at støde på kendte, ikke mindst i form af folk, der lever af at klæde sig ud som legender fra den amerikanske underholdningsindustri, og som for nogle dollars stiller op til fotografering. 
 
Efter byrundturen fortsætter vi til enten Getty Center eller Getty Villa. De to museer har hver sin ugentlige lukkedag, så afhængigt af ugedagen ser vi enten det ene eller det andet. Den afdøde oliemilliardær J. Paul Gettys store samling af kunst er fordelt på disse to lokaliteter, der tilsammen udgør J. Paul Getty Museum. Museet drives af J. Paul Getty Trust, verdens rigeste kunstinstitution. Getty Villa fra 1974 er opført ikke langt fra Gettys eget hus i bydelen Pacific Palisades og rummer hans store samling af fund fra antikkens Rom, Grækenland og Etrurien. Villaen selv er inspireret af Villa dei Papiri fra oldtidsbyen Herculaneum og er omgivet af haver i romersk stil. Samlingen tæller omkring 44.000 genstande, der stammer fra perioden 6.500 f.v.t. og op til år 400 e.v.t.
  
Getty Center fra 1997 troner oven på en bakketop i bydelen Brentwood, og den flotte modernistiske arkitektur huser meget passende Gettys samling af moderne kunst, fortrinsvis europæisk kunst fra det 19. århundrede (blandt andet van Gogh og Gauguin) og europæisk og amerikansk fotografi fra 1800- og 1900-tallet. Komplekset rummer også skulpturhaver, et forskningscenter med et kæmpe kunstbibliotek og forskellige administrative bygninger knyttet til J. Paul Getty Trust.  
 
Efter vores museumsbesøg kører vi til vores hotel, hvor resten af aftenen er til fri disposition. 
 
Overnatning i Glendale. 

  Vi tjekker ud af vores hotel og tager i lufthavnen. 

Dag 19

Afrejse fra Los Angeles

  Vi tjekker ud af vores hotel og tager i lufthavnen. 

    

Dag 20

Ankomst til Danmark

    

Hoteller udvalgt af Albatros

image
Hoteller udvalgt af Albatros

Vores hoteller

Vi bor altid på gode hoteller med morgenmad inkluderet. Vær venligst opmærksom på, at hotelændringer kan forekomme. I så fald vil hotellet være af tilsvarende eller højere standard.

Gæsternes vurdering
4.6 * 340 anmeldelser

Den ultimative USA-rejse fra østkyst til vestkyst

Afrejst
Ingen ledige datoer
Fly
Dansk

Den ultimative USA-rejse fra østkyst til vestkyst

image

Drømmer du om at køre tværs over USA fra Broadways skrå brædder til Hollywood – USA’s og verdens filmby nr. 1? Så tag med på denne Albatrosrejse, hvor vi starter i New York, ender i Los Angeles – og oplever alt derimellem. Vi besøger 17 stater – hver med deres helt eget særpræg – og seks af USA’s mest berømte naturparker, bl.a. Monument Valley og Grand Canyon. Rejsen er en enestående mulighed for at komme dybt ind under huden på den amerikanske kultur, som fra øst til vest er bundet sammen af en fantastisk gæstfrihed. Transport i komfortabel bus med aircondition. 

Drømmer du om at køre tværs over USA fra Broadways skrå brædder til Hollywood – USA’s og verdens filmby nr. 1? Så tag med på denne Albatrosrejse, hvor vi starter i New York, ender i Los Angeles – og oplever alt derimellem. Vi besøger 17 stater – hver med deres helt eget særpræg – og seks af USA’s mest berømte naturparker, bl.a. Monument Valley og Grand Canyon. Rejsen er en enestående mulighed for at komme dybt ind under huden på den amerikanske kultur, som fra øst til vest er bundet sammen af en fantastisk gæstfrihed. Transport i komfortabel bus med aircondition. 

image
Klik på kortet for at se det i stor udgave
Højdepunkter
SKHMK - 25/10/2024
"Fantastisk rejse"
Læs mere

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Visum og Indrejsekrav

Der kræves ESTA ved indrejse til USA. Læs mere her



Bagage

Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er dem, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og via USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme. Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.



Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.



Ekstra rengøring pga. coronavirus

Albatros prioriterer vores gæsters trivsel og tryghed på rejsen højt, og vi er i tæt kontakt med vores samarbejdspartner i USA for at sikre, at rengøring af busser og hoteller lever op til de gældende regler.

Busserne, vi benytter, bliver dagligt desinficeret af chaufførerne, og hotellerne har lavet ekstra strikse regler om rengøring, som løbende bliver kontrolleret af vores samarbejdspartner. Check-in vil foregå kontaktløs, værelserne bliver ekstra rengjort og desinficeret, og det sikres, at der ikke er adgang til værelset efter rengøringen, før en gæst tjekker ind. Der vil være adgang til håndsprit flere steder på hotellet.



Elektronisk udstyr i håndbagagen

De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, Ipads, laptops etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen.Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger.



Tilslutning med indenrigsfly

Hvis du ønsker tilslutning med indenrigsfly i Danmark, skal du oplyse det ved bestilling af rejsen. Der tages dog forbehold for udsolgte afgange, og indenrigstilslutningen kan derfor ikke garanteres.



Mere om USA

Her kan du læse mere om vaccinationer, visum, tidsforskel mv.:

www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/usa

Oplysninger om rejsen

Visum og Indrejsekrav

Der kræves ESTA ved indrejse til USA. Læs mere her



Bagage

Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er dem, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og via USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme. Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.



Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.



Ekstra rengøring pga. coronavirus

Albatros prioriterer vores gæsters trivsel og tryghed på rejsen højt, og vi er i tæt kontakt med vores samarbejdspartner i USA for at sikre, at rengøring af busser og hoteller lever op til de gældende regler.

Busserne, vi benytter, bliver dagligt desinficeret af chaufførerne, og hotellerne har lavet ekstra strikse regler om rengøring, som løbende bliver kontrolleret af vores samarbejdspartner. Check-in vil foregå kontaktløs, værelserne bliver ekstra rengjort og desinficeret, og det sikres, at der ikke er adgang til værelset efter rengøringen, før en gæst tjekker ind. Der vil være adgang til håndsprit flere steder på hotellet.



Elektronisk udstyr i håndbagagen

De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, Ipads, laptops etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen.Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger.



Tilslutning med indenrigsfly

Hvis du ønsker tilslutning med indenrigsfly i Danmark, skal du oplyse det ved bestilling af rejsen. Der tages dog forbehold for udsolgte afgange, og indenrigstilslutningen kan derfor ikke garanteres.



Mere om USA

Her kan du læse mere om vaccinationer, visum, tidsforskel mv.:

www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/usa

Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA

De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, Ipads, laptops etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen.

Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger.

 

Elektronisk udstyr i håndbagagen

Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA

De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, Ipads, laptops etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen.

Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger.

 

Information

Mange har en drøm om at krydse USA fra øst mod vest – fra kyst til kyst. USA er et fantastisk rejseland, og oplevelserne henover landet er både mange og forskelligartede. På sådan en tur skal der naturligvis tilbagelægges mange kilometer nogle dage, og man skal være forberedt på de lange ture. USA har generelt gode veje, og vores dygtige chauffører kører os trygt i mål. Vi stopper regelmæssigt, og køreturen gennem fantastiske landskaber er en oplevelse i sig selv. På rejsen bor vi på gode mellemklassehoteller beliggende centralt eller i udkanten af byen som et godt udgangspunkt til næste dags program.

De busser, man benytter i Canada og USA, har et helt andet design og en helt anden udformning, end vi er vant til fra Europa, hvilket de fleste kan genkende fra film og TV. Man har på en såkaldt turistbus ikke samme typer som i Europa, hvorfor allerede designet får busserne til at fremstå som noget, vi havde for 20 år siden. Alle de busser, vi bruger, er naturligvis funktionelle, godkendte, synede og intakte. Busserne har ofte kun én indgang forrest i bussen og ingen bagdør, som vi kender det hjemmefra. Desuden er der ofte ikke kopholder og net i sædet foran. Derfor er det en god idé at medbringe en god rygsæk, som kan benyttes til personlige ejendele under udflugter og undervejs i bussen.

Den amerikanske morgenmadskultur er forholdsvis simpel, sammenlignet med den skandinaviske. Morgenmaden på de fleste standardhoteller i USA er den såkaldte ”continental breakfast”, hvilket typisk indebærer kaffe/te, juice og toastbrød med smør og marmelade. Det er ikke unormalt, at man på hoteller i USA kun har papservice ved morgenmaden, da mange bruger den som en ”to go”-løsning på farten. Særligt i New York kommer man ikke langt for morgenmadspengene. Derfor har vi valgt at tage den dyre hotelmorgenmad ud af rejsens pris. I stedet vil vores rejseleder sørge for at udpege alternative morgenmadssteder i lokalområdet. På den måde kan du købe bedre og billigere morgenmad og kan fx opleve at indtage den på en lokal amerikansk diner.

Den amerikanske drikkepengekultur kan især af os fra Skandinavien opleves som et irritationsmoment. For at du som rejsende besværes mindst muligt, vil rejselederen oftest tilbyde at påtage sig indsamling af drikkepenge for hele gruppen, fordelt på de planlagte programpunkter. Du kan læse mere om drikkepenge og Albatros’ holdning her: www.albatros-travel.dk/praktisk/er-drikkepenge-inkluderet-i-rejsens-pris    

Hånden på hjertet

Information

Mange har en drøm om at krydse USA fra øst mod vest – fra kyst til kyst. USA er et fantastisk rejseland, og oplevelserne henover landet er både mange og forskelligartede. På sådan en tur skal der naturligvis tilbagelægges mange kilometer nogle dage, og man skal være forberedt på de lange ture. USA har generelt gode veje, og vores dygtige chauffører kører os trygt i mål. Vi stopper regelmæssigt, og køreturen gennem fantastiske landskaber er en oplevelse i sig selv. På rejsen bor vi på gode mellemklassehoteller beliggende centralt eller i udkanten af byen som et godt udgangspunkt til næste dags program.

De busser, man benytter i Canada og USA, har et helt andet design og en helt anden udformning, end vi er vant til fra Europa, hvilket de fleste kan genkende fra film og TV. Man har på en såkaldt turistbus ikke samme typer som i Europa, hvorfor allerede designet får busserne til at fremstå som noget, vi havde for 20 år siden. Alle de busser, vi bruger, er naturligvis funktionelle, godkendte, synede og intakte. Busserne har ofte kun én indgang forrest i bussen og ingen bagdør, som vi kender det hjemmefra. Desuden er der ofte ikke kopholder og net i sædet foran. Derfor er det en god idé at medbringe en god rygsæk, som kan benyttes til personlige ejendele under udflugter og undervejs i bussen.

Den amerikanske morgenmadskultur er forholdsvis simpel, sammenlignet med den skandinaviske. Morgenmaden på de fleste standardhoteller i USA er den såkaldte ”continental breakfast”, hvilket typisk indebærer kaffe/te, juice og toastbrød med smør og marmelade. Det er ikke unormalt, at man på hoteller i USA kun har papservice ved morgenmaden, da mange bruger den som en ”to go”-løsning på farten. Særligt i New York kommer man ikke langt for morgenmadspengene. Derfor har vi valgt at tage den dyre hotelmorgenmad ud af rejsens pris. I stedet vil vores rejseleder sørge for at udpege alternative morgenmadssteder i lokalområdet. På den måde kan du købe bedre og billigere morgenmad og kan fx opleve at indtage den på en lokal amerikansk diner.

Den amerikanske drikkepengekultur kan især af os fra Skandinavien opleves som et irritationsmoment. For at du som rejsende besværes mindst muligt, vil rejselederen oftest tilbyde at påtage sig indsamling af drikkepenge for hele gruppen, fordelt på de planlagte programpunkter. Du kan læse mere om drikkepenge og Albatros’ holdning her: www.albatros-travel.dk/praktisk/er-drikkepenge-inkluderet-i-rejsens-pris    

Rejsens krav til fysisk formåen
Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.


Rejseforsikring
Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport. Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.


Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse. Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.


Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem. På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen. På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord. Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.


Drikkepenge
På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.


Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme. Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.


Pas
Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.


Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv. USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.


Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.


Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen. På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet. Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.


Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.


Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost. Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.


Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange. Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen. Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes. Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen
Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.


Rejseforsikring
Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport. Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.


Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse. Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.


Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem. På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen. På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord. Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.


Drikkepenge
På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.


Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme. Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.


Pas
Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.


Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv. USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.


Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.


Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen. På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet. Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.


Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.


Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost. Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.


Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange. Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen. Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes. Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Prisinformation

image
Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – New York og Los Angeles – København med mellemlanding
  • Udflugter jf. program
  • Indkvartering på gode hoteller i delt dobbeltværelse  
  • Morgenmad dagligt (undtagen i New York)
  • Skatter og afgifter
  • Dansk rejseleder
  • Fly København – New York og Los Angeles – København med mellemlanding
  • Udflugter jf. program
  • Indkvartering på gode hoteller i delt dobbeltværelse  
  • Morgenmad dagligt (undtagen i New York)
  • Skatter og afgifter

Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 7% af rejsens pris. 
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring. 
  • Eventuelle ekstra arrangementer. 
  • Tillæg for enkeltværelse. 
  • Drikkevarer
  • Drikkepenge 4-5 USD pr. pers. pr. dag)
  • ESTA til USA.
  • Personlige fornødenheder. 
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- 
  • Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer“.
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 7% af rejsens pris. 
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring. 
  • Eventuelle ekstra arrangementer. 
  • Tillæg for enkeltværelse. 
  • Drikkevarer
  • Drikkepenge 4-5 USD pr. pers. pr. dag)
  • ESTA til USA.
  • Personlige fornødenheder. 
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- 
  • Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer“.

Rejseleder

Dansk

Visum

Ja

Vaccination

Nej

Valuta

US dollar

Rejseleder

Dansk

Visum

Ja

Vaccination

Nej

Valuta

US dollar

Lignende rejser

Se alle 0 Albatros-rejser